PlusMuziekrecensie

Empire van Blanche is diepdonker en intrigerend

Beeld -

Zangeres Blanche maakte een van de intrigerendste Songfestivalliedjes van de laatste tien jaar. Met de mysterieuze elektropop van City Lights leek ze in 2017 in Kiev op ­voorhand kans te maken op de eindzege. De toen pas 17-jarige Brusselse Blanche was echter zo overdonderd door de groots­heid van het podium dat ze betrad, dat ze nauwelijks contact maakte met de kijkers thuis en naast het podium eindigde.

Maar haar stem en het deels zelf geschreven nummer hadden indruk gemaakt. Dat gold ook voor de bezwerende productie met ijle synthesizers en holle drumbeats. Die vormen ook het fundament van het album Em­pire, waarmee Blanche nu debuteert.

Omgeven door een weelderig tapijt met elektronica weet de zangeres toch intiem en persoonlijk te klinken. Hoewel ze tekstueel nog ruimte om te groeien heeft, blijft de luisteraar als vanzelf plakken aan die diepdonkere stem, die zou kunnen gelden als de laaglandversie van die van Lana del Rey.

Blanche heeft een stel fraaie melodieën bij elkaar. Till We Collide is geschreven voor de hitlijsten, maar de meeste indruk maken kalere liedjes als Only You, Pain en Stubborn. Daarmee bewijst Blanche het gelijk van haar deelname aan het Eurovisie-spektakel. Daar hoef je niet te ­winnen om je muziek toch het be­nodigde podium te bieden.

Pop

Blanche
Empire
(Pias Recordings)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden