Elke omroep zijn eigen Michaelshow

Michael Jackson-imitator uit India

Een half jaar na de dood van Michael Jackson heeft nagenoeg elke televisiezender een talentenjacht met imitatoren van de superster. De jongste look-a-likes vertonen morgen hun kunsten.

De vaste leveranciers van Sinterklaas hebben dit jaar een grote kans laten liggen. Vergeet de Mega Mindy- en Mega Tobypakjes, kinderen worden pas echt blij van alles wat met Michael Jackson te maken heeft - zelfs de kleintjes die vóór Jacksons sterfdag, afgelopen 25 juni, nog in de K3-fase zaten. Waar blijven de zilveren handschoentjes, zwarte gleufhoedjes of stoere capuchontruien bedrukt met de elpeehoes van, zeg, Thriller? Wellicht is het een rechtenkwestie.

Televisiemakers hoeven gelukkig niet te wachten op groen licht van familie of platenmaatschappij en haken, krap een half jaar na de dood van de wereldberoemde artiest, handig in op de hype. Michael Jackson is de komende tijd niet van de buis te slaan. Op Z@pp live is morgen de allereerste Michael Jacksontalentenjacht te zien waarin jochies tot 14 jaar - meiden gaven zich nauwelijks op - strijden om de titel Beste Michael Imitator.

Jackson is bij de jeugd vooral tot de verbeelding gaan spreken na zijn dood, erkent samensteller Karin van Arkel. ''Toen is er zo onwaarschijnlijk veel over hem gesproken op tv en radio, en ook in de klas.'' De deelnemers dansen op een zelfgekozen nummer. Van Arkel: ''Billie Jean is favoriet vanwege de befaamde moonwalk.''

Veel deelnemers wedden op meerdere paarden, en hebben zich ook opgegeven bij de commerciële omroepen. Want belangrijke pijlers in het nieuwe tv-seizoen worden Move like Michael Jackson van SBS6 en My name is Michael van RTL. Het belooft een felle strijd om de kijker te worden. Bepaald niet indachtig Jacksons levensfilosofie zijn de mediabedrijven nu al in staat van oorlog. Zo kaapte SBS6 de oorspronkelijke domeinnaam van het RTL-programma weg.

Wie bij SBS scoort, mag optreden tijdens het grote tributeconcert dat in het voorjaar in Londen wordt gehouden. Bij RTL maken deelnemers kans op de hoofdrol in een theatervoorstelling over het leven van de superster. RTL maakt de show met de Vlaamse zender VTM, de presentatie is in handen van Nicolette van Dam en Koen Wauters.

SBS slaat de handen ineen met de Vlaamse zusterzender VT4. Gerard Joling wordt genoemd als één van de presentatoren. In de jury zit niemand minder dan Jermaine Jackson, de bekendste broer van Michael. Beide zenders praten over 'duizenden' aanmeldingen.

De audities voor het RTL-programma worden deze maand gehouden, wanneer de eerste aflevering op de buis verschijnt is een bedrijfsgeheim. ''In elk geval voor de zomer,'' meldt een woordvoerster. 'Januari' wordt gefluisterd.

Voor de door Albert Verlinde geproduceerde voorstelling wordt een jonge en volwassen versie van Michael Jackson gezocht. De producent is onder de indruk van de kwaliteit van de imitatoren. ''Zelfs de allerkleinsten, van vijf, zes jaar oud, kunnen zijn pasjes feilloos nadoen.'' Jammer alleen voor Verlinde is dat de Michael Jackson Fanclub, My Name is Michael boycot. De roddelkoning heeft volgens voorzitter Willy Gijsman de ster te vaak belachelijk gemaakt. Ze voorspelt een flop. ''Elke zichzelf respecterende MJ-fan doet niet mee aan de audities, en we gaan ook niet kijken. Verlinde heeft misselijkmakende uitspraken en respectloze grapjes over hem gemaakt.''

Ze verwijst naar stopalbertv.hyves.nl waarop 'bewijsmateriaal' wordt verzameld. Onderwijl noemt RTL zich onverstoorbaar 'de hofleverancier van The King of Pop' nu de rechten van de documentaire This is it èn de realityserie The Jacksons: A family dynasty zijn aangekocht.

Het VPRO-buitenlandprogramma Metropolis benadert de MJ-trend volgende week vrijdag op geheel eigen wijze. Uit alle denkbare windstreken zijn 'Michaels' opgeduikeld. Wat samensteller Stan van Engelen opvalt is dat Jackson weliswaar een universele icoon was, maar dat in elke cultuur een andere (karakter)eigenschap van de ster wordt benadrukt. ''In Afrika gaan look-a-likes prat op het feit dat hij zwart was, in Iran wordt gezegd dat hij eigenlijk moslim was en in India wordt vooral zijn vredelievendheid benadrukt.''

De makers gebruiken de adoratie voor Jackson als kapstok om met de imitatoren juist over hun alledaagse leven te praten. Zo mondt het gesprek met een jonge laborant uit Sjanghai, die tussen de rekken reageerbuizen al dansend naar zijn kruis grijpt, uit in een gesprek over het ingewikkelde dna-onderzoek waaraan hij werkt. Metropolis belandde ook in een kapperszaak in Teheran en op een Thriller-evenement in Congo, geleid door de plaatselijke Michael, dat duizenden toeschouwers trekt.

De hype rond Michael Jackson zal nog wel even aanhouden, voorspelt Mark Wittenberg, fan èn verzamelaar die onlangs op de Verzamelbeurs nog de grote publiekstrekker was. ''Sinds het overlijden van Michael zijn er alweer twintig miljoen cd's van hem verkocht, en de merchandise komt er echt zo aan.''

Of het storm loopt bij de aanmeldingen voor de talentenjachten, betwijfelt hij. ''Ik ken veel echt goede imitatoren die niet durven. Zij zeggen: 'Michael was zo groot, daar kan ik niet aan tippen.''

Wittenberg kijkt met gemengde gevoelens naar de hausse aan tv-shows. ''Ik heb Michael een aantal keren meegemaakt op fandagen, en dan vond hij het geweldig om geïmiteerd te worden. Ik denk dat Michael dit zeker had kunnen waarderen. Hij had misschien zelfs wel mee willen werken aan de programma's, als het budget groot genoeg was geweest.''

Maar van de 32-jarige fan, die zijn moon- en sidewalks niet prijs wil geven op tv, hoeft niet iedereen aan de haal te gaan met zijn held. ''Laat ik het zo zeggen: er hoeven er niet nòg meer te komen.'' (BERNICE BREURE)


Z@pp Live: morgen, Ned.3, vanaf 9.00 uur. Metropolis, 11 december, Ned.2, 00.10 uur, www.metropolistv.nl.

My name is Michael (RTL) en Move like Michael Jackson (SBS6), eerste helft van 2010.

Michael Jackson-imitator uit Congo
Michael Jackson-imitator uit New York
Michael Jackson-imitator uit Sjanghai
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden