PlusAchtergrond

Elke euro telt voor de dj's van 3FM in het Glazen Huis

Voor het veertiende jaar op rij begint vanavond in Apeldoorn goededoelenactie Serious Request van radiozender 3FM. Waar jarenlang het doel was het geldbedrag (meestal een record) van het jaar ervoor te verbreken, telt nu elke euro.

Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn laten zich dit jaar vrijwillig opsluiten in het Glazen Huis in Apeldoorn voor 3FM Serious RequestBeeld anp

1. Wie zitten er in het Glazen Huis en wat is dit jaar het goede doel?
3FM-dj Domien Verschuuren is een vertrouwd gezicht in het Glazen Huis. Vorig jaar zat hij er nog met Frank van der Lende, maar die heeft plaatsgemaakt voor Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn.

Achteraf bleek het sowieso niet de gelukkigste keuze om (voor het eerst) slechts twee dj's in het huis te laten plaatsnemen. Ze moeten 24 uur per dag radio maken zonder vast voedsel te consumeren en de vele shifts gingen ten koste van de energie.

Met Angelique Houtveen in het Glazen Huis komt een uitdrukkelijke wens van de onlangs vertrokken Roosmarijn Reijmer uit. Zij pleitte eerder dit jaar in NRC Handelsblad voor meer vrouwen op de radio en ten minste één vrouw in het Glazen Huis.

Verschuuren, Houtveen en Hoogendoorn zamelen geld in voor het Rode Kruis, dit jaar voor verscheurde families in natuurramp- en conflictgebieden. Op kerstavond komen de dj's weer uit het Glazen Huis.

2. Gaat de 8,7 miljoen euro van vorig jaar overtroffen worden?
Dat is maar de vraag. Het record van Serious Request werd in 2012 behaald toen Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra bijna 14 miljoen euro ophaalden voor stille slachtoffers van aids.

Daarna zette jaarlijks een daling in, al wist 3FM vorig jaar in Breda - met een diepe buiging naar de nagellakactie van de zesjarige Tijn - weer een klein plusje te bewerkstelligen.

Waar 3FM voorheen zelf vooropging in het opstoken van het vuurtje, klinkt de laatste jaren meer het geluid dat elke euro telt. Die realistische opstelling is, gezien de voortdurende daling van luistercijfers en de verminderde interesse van gemeenten (in Breda pakte het evenement 400.000 euro duurder uit), wel te begrijpen.

3. Klautert 3FM al uit het dal?
Nee, dat blijft moeizaam gaan. De totale luistercijfers dalen nog altijd (nog slechts 4 procent marktaandeel tegenover 6,3 procent vorig jaar rond deze tijd en 7,9 procent in 2015), al mag NPO-radiodirecteur Jurre Bosman er graag op wijzen dat in de doelgroep 20-34 jaar langzaam groei te zien is en dat via sociale media meer mensen worden bereikt dan ooit.

Dat is ook wel nodig: 3FM is op dit moment de tiende zender van Nederland en wordt op de hielen gezeten door ouderenzender NPO Radio 5.

Drie maanden geleden is 3FM opnieuw op de schop gegaan, en tijd om te wennen aan de nieuwe programmering en nieuwe gezichten wordt gevraagd, maar voor 3FM is Serious Request een periode waarin moet worden gepiekt.

4. Kunnen we positief eindigen?
Jazeker. Ook op NPO Radio 2 - waar de Top 2000 in aantocht is - wordt aandacht gevraagd voor Serious Request. De NPO heeft de hulp ingeroepen van andere radiozenders.

Dat gebeurde nooit eerder. Het laat vooral zien dat het noodlijdende 3FM alle hulp kan gebruiken - zeker voor een nobel doel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden