PlusReportage

Eindelijk weer Oerol zoals Oerol bedoeld is

'Bambie begrijpt het' van Theatergroep Bambie is speciaal voor Oerol gemaakt. Beeld Bart Grietens, Stichting Terschellings Oerol Festival
'Bambie begrijpt het' van Theatergroep Bambie is speciaal voor Oerol gemaakt.Beeld Bart Grietens, Stichting Terschellings Oerol Festival

Twee jaar moest Oerol het noodgedwongen met een digitale versie stellen, maar de editie van 2022 is weer als vanouds, met boten vanuit Harlingen vol publiek, op weg naar duinpannen en zandafgravingen.

Hans Smit

Na twee jaar digitaal is theaterfestival Oerol op Terschelling weer als vanouds. Bijna als vanouds, want de geest van corona waart ook hier nog rond. Zo moest het Friese Tryater de voorstelling Under Wetter na één opvoering al afgelasten vanwege een virusuitbraak onder acteurs en dansers. Eerst was het plan om te repeteren met vervangende spelers, die van de wal zouden worden gehaald, maar tegen acht zieken viel niet op te vervangen.

De organisatie van Oerol drukt iedereen op het hart voorzichtig te zijn, wat in de dagelijkse praktijk toch lastig is; op de volle tribunes worden we gemaand toch vooral door te schuiven, dicht tegen elkaar aan, er moeten nog meer mensen bij. Wat al die mensen daar zien, zijn deels voorstellingen die eerder in de zaal te zien waren, zoals Queen Of Disco van Rightaboutnow Inc. over discopionier Sylvester of Hold your Horses van De Dansers, de groep rond gitarist/zanger Guy Corneille.

Echt graven

De verandering van setting geeft een extra dimensie aan een voorstelling, het is een van de azen van een festival als Oerol, en het is geweldig om te zien hoe fantastisch en creatief theatermakers met hun locatie omspringen (die je overigens vaak pas bereikt na een stevige wandeling vanaf een startpunt langs een van de vele fietspaden op het uitgestrekte eiland. Je conditie gaat met sprongen vooruit). Zie je bijvoorbeeld De dingen die begraven liggen van Jasper Stoop en Simme Wouters, dan herken je de zaalvoorstelling nauwelijks nog terug. “Waar is mijn zwaard,” van de dolende ridder klinkt nu van ergens tussen de bomen, in plaats van uit de coulissen, en een opkomst in een uitrollend tapijt was daar ook ondenkbaar. En er kan hier uiteraard ook écht naar dingen gegraven worden.

Voorbeeld van een speciaal voor Oerol gemaakte voorstelling is Bambie begrijpt het. Paul van der Laan en Jochem Stavenuiter van Theatergroep Bambie maken zich het weidse, uitgestrekte veld waar zij staan volledig eigen in virtuoos gestuntel van twee heren die zichzelf en elkaar toch vooral ervan willen overtuigen dat ze mannen van de wereld zijn. Tussen de twee wanden van wat een klein huisje voorstelt, hebben zij hun thuisbasis van waaruit ze hun omgeving verwonderd verkennen.

Hilarische taferelen zoals een dialoog in ‘koe-bels’ en pogingen om kraaien in een boom te bevestigen met ducttape wekken mededogen, wonderschoon is hoe een klein schilderijlijstje voor Stavenuiter letterlijk de toegang vormt tot een wondere buitenwereld, als Erik die bij Godfried Bomans het schilderij Wollewei instapt. Prachtig is het eindbeeld als ze al hun kleren afwerpen en naakt de einder in lopen. Gelukkig ver buiten het bereik van de mobieltjes die op Oerol om de haverklap worden gepakt om foto’s of filmpjes te maken. Hier kun je het meemaken dat een mevrouw geërgerd zucht als de vrouw vóór haar net ook de iPhone pakt en daarmee haar shot verpest.

In de verte

Je kunt ze soms geen ongelijk geven, de beelden zijn ook fascinerend of beklemmend, en onschuldig landschap krijgt hier een dramatische lading. Bij Acts of Citizenship van Via Berlin zien de palen in de grond waar we voor aanvang al op uitkijken eruit als een grens en de in zwart gehulde acteurs lijken die dreigend te bewaken. Alles wat daar in de verte beweegt, kan deel van de voorstelling uitmaken of een toevallige voorbijganger zijn.

En wie wil nou niet vasthouden hoe aan het slot van Kaapdiegoeiekoop Guus van der Steen als kapitein in zijn witte pak over de uitgestrektheid van het Groene Strand de Waddenzee in lijkt te lopen? De Waddenzee, die in deze voorstelling van Silbersee over het einde van het olietijdperk perfect gecast is als stijgende zeespiegel. Het wordt net vloed.

Oerol duurt nog tot en met zondag. Queen of Disco staat 2/8 nog in DelaMar, Acts of Citizenship en Hold your Horses staan ook op het Over het IJ Festival. oerol.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden