Plus Boekrecensie

Eindelijk meer informatie over slimme assistent Assad in het 8e Serie Q-deel

Hij heeft er zeven boeken en twaalf jaar omheen gedraaid, maar nu geeft hij eindelijk openheid van zaken. Tenminste in één zaak. Hij is de Deense thrillerauteur Jussi Adler-Olsen. Die in 2007 met De vrouw in de kooi aan zijn Serie Q, begon, over de afdeling Q van de Kopenhaagse politie. 

Op die afdeling is de op een zijspoor gezette, recalcitrante rechercheur Carl Mørck gestationeerd, die zich daar moet gaan bezighouden met cold cases.

Mørck kreeg al in dat eerste deel hulp van de mysterieuze, razend slimme assistent Assad – een man uit Syrië met een verleden waar hij niets over wil vertellen. Dat bleef zo, en het ging toch een beetje schuren dat Adler-Olsen de achtergrond van de eeuwig kamelengrappen vertellende Assad niet prijs wilde geven. Net als hij maar niet terugkomt op de schietpartij die aan De vrouw in de kooi voorafging. Wat is er precies gebeurd, toen? (Mørck heeft Hardy, een collega die bij die schietpartij verlamd raakte, in huis genomen.)

In het achtste Serie Q-deel, Slachtoffer 2117, trekt Adler-Olsen een gordijn weg. En vertelt hij over de achtergrond van Assad.

Het verhaal begint in Barcelona met de mislukte en berooide journalist Joan Aiguader. Hij ziet op een zuil, waar op een display wordt bijgehouden hoeveel vluchtelingen dat jaar in de Middellandse Zee zijn verdronken, dat de teller staat op 2116. En hij krijgt een idee. Hij besluit over het komende slachtoffer, nummer 2117, een verhaal te schrijven dat hem beroemd moet gaan maken.

Dat verhaal ontsluiert indirect ook het (familie)verleden van Assad en brengt demonen tot leven (de beul die al zestien jaar zijn leven tot een hel maakt, wat hij niemand vertelde).

Maar er is meer. De dood van een collega van Mørck en Assad, een ontspoorde, moorddadige jongen, en Mørck die in zijn privéleven iets wezenlijks krijgt te verwerken.

Jussi Adler-Olsen weet al deze ­lijnen vakkundig (de kracht van de perspectiefwisselingen) met elkaar te verweven, en is, nadat hij twee wat mindere delen heeft afgeleverd, weer helemaal terug op het oude niveau van zijn Serie Q.

Al te veel verraden zou zonde zijn, maar Assad is in topvorm en treedt in Slachtoffer 2117 definitief uit de schaduw van Carl Mørck.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden