PlusSerierecensie

Eeuwig zonde dat de overdonderende film Athena alleen op klein scherm te zien is

Athena biedt spierballencinema waarin onderhuidse maatschappelijke spanningen tot ontploffing komen. Het resultaat is een meeslepende en beangstigende film.

Joost Broeren-Huitenga
Regisseur Romain Gavras zet in zijn nieuwe film 'Athena' direct hoog in met een overweldigende openingsscène. Beeld Netflix
Regisseur Romain Gavras zet in zijn nieuwe film 'Athena' direct hoog in met een overweldigende openingsscène.Beeld Netflix

Eeuwig zonde dat een grootse film als Athena alleen op het kleine scherm te zien is. Dat vond regisseur Romain Gavras zelf eigenlijk ook, liet hij eerdere deze maand doorschemeren op het filmfestival van Venetië, waar de film voor de competitie werd geselecteerd. Maar ja: Netflix was de enige partij die het budget voor zijn urgente spektakelstuk wilde ophoesten.

Nadat een veertienjarige jongen om het leven komt, ogenschijnlijk door politiegeweld, staat de hele Franse maatschappij op ontploffen. Twee broers van de overleden jongen komen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Abdel, een soldaat in het Franse leger, maant tot kalmte, terwijl zijn jongere broer Karim opstaat als voorman van gewelddadig protesterende banlieuejongeren.

Athena zet direct hoog in met een overweldigende openingsscène, die in één onafgebroken shot een enorme afstand aflegt, zowel fysiek als emotioneel. Het gaat van een ingetogen close-up via een plechtige bijeenkomst die bruut wordt onderbroken naar een chaotische rel en een opzwepende autoachtervolging.

Gavras blijft strooien met dat soort bonken rauwe energie in zijn film, waarvan de titel niet voor niets hint naar een Grieks drama. Het is ook de naam van het (fictieve) blok flats waar Karim en zijn medestanders zich verschansen. Zo begint een belegering die de rest van de film zal beslaan, waarin ME’er Jérôme uiteindelijk een speelbal van de strijdende partijen wordt.

Keer op keer laveert Gavras behendig van de kinetische energie van massale rellen en grootschalige politiemanoeuvres, naar de intieme emoties van met name Karim en Abdel. Dat hij niet alle kijkers mee zal krijgen in zijn naar melodrama neigende slotakkoord, doet weinig af aan hoe overdonderend Athena is.

FILM

Athena
Regie Romain Gavras
Met Dali Benssalah, Sami Slimane, Anthony Bajon en Alexis Manenti
Te zien op Netflix

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden