Eerste editie IJAZZ: EK beleven met Candy Dulfer

Hoofdprogrammeur DJ Maestro (Martijn Barkhuis) wil van IJAZZ het tweede Jazzfestival van Nederland maken. Foto www.ijazz.nl Beeld
Hoofdprogrammeur DJ Maestro (Martijn Barkhuis) wil van IJAZZ het tweede Jazzfestival van Nederland maken. Foto www.ijazz.nl

AMSTERDAM - Een regenbui of zelfs de EK-kwartfinales kunnen de eerste editie van IJAZZ niet in de weg staan. Daar is organisator Jan Honekamp, ondernemer uit Amsterdam-Noord, overtuigd van. Morgen is de start van het gratis driedaagse evenement dat aan het IJ uit moet groeien tot het 'tweede jazzfestival van Nederland'.

Lelystad, Breda, Den Bosch, Haarlem, Den Haag. Stuk voor stuk hebben ze, wat Amsterdam nog niet heeft: een volwaardig Jazzfestival. De Amsterdamse ondernemers Teun Kees, Jan Passmann en Jan Honekamp konden het maar moeilijk verkroppen. "Elk dorp heeft een festival, dan kan de hoofdstad niet achterblijven", aldus Honekamp. Met dat idee gingen de mannen van Stichting Podium Promotie Amsterdam-Noord (SPPAN) aan de slag.

In Duvel, de Belgische bierbrouwer, vonden ze al gauw een grote sponsor. Voor de programmering kwamen Honekamp en consorten bij Martijn Barkhuis, alias DJ Maestro, uit. Honekamp: "Als ik aan jazz denk, dan kom ik al gauw bij Arrow Jazz FM en dus bij Barkhuis terecht."

Als hoofdprogammeur heeft de jazz-dj een zo 'breed mogelijke' line-up samengesteld. Barkhuis: "Van traditionele jazz tot crossovers naar latin, funk en dance. Gevorderde jazzliefhebbers komen aan hun trekken, nieuwelingen worden in eerste instantie vooral getrokken door namen als Trijntje Oosterhuis en Candy Dulfer. Eenmaal op het festival ontdekken ze vanzelf andere podia."

Voor de van oorsprong Groninger is IJAZZ een thuiswedstrijd. De jazzfanaat, sinds vijftien jaar woonachtig in Amsterdam, verwacht veel van het festival aan de Noordelijke IJ-oever. "North Sea Jazz in Rotterdam is een instituut. IJAZZ zou een goede tweede kunnen worden." De komende drie jaar gaan Barkhuis en de driekoppige organisatie verder werken aan de basis van het festival. "Dit jaar is IJAZZ een openluchtfestival met zes podia op de NDSM-werf, volgend jaar breiden we uit naar Panama, het Muziekgebouw en het Bimhuis", aldus DJ Maestro.

Het logo van IJAZZ, een pratend ei, staat volgens Honekamp niet alleen symbool voor het IJ. "Het is ook een subtiele verwijzing naar ons kostenplaatje. De grootste vraag waar we voor stonden was: eerst geld en dan een festival organiseren of andersom? Het kip-en-het-ei-vraagstuk. Uiteindelijk hebben we voor het laatste gekozen." Volgens de Amsterdammer is er genoeg vertrouwen om een gratis festival op te zetten, zonder het hele kostenplaatje rond te hebben. "We worden van alle kanten omarmd. Stadsdeel Noord, sponsors, de horeca: iedereen is even enthousiast. We hopen dat het in de toekomst ook een gratis festival kan blijven."

De ondernemer verwacht zo'n dertigduizend bezoekers te verwelkomen de komende drie dagen. Een regenbuitje of de wedstrijd Nederland-Rusland boezemen de Amsterdammer geen angst in. "We hebben het beste van twee werelden gecombineerd: de festivalgangers kunnen én optredens bekijken én het voetbal op grote schermen volgen. Candy Dulfer hebben we opgeschoven naar half elf. Samen met Candy de overwinning vieren, wat wil je nog meer?"

Meer informatie IJAZZ
IJAZZ vindt vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 juni plaats op de NDSM-werf in Noord op verschillende schepen en bij kroegen en restaurants. Kraak & Smaak, Candy Dulfer, Trijntjes Oosterhuis en DJ Maestro zijn een paar van de hoofdacts. Meer informatie over IJAZZ is te vinden op www.ijazz.nl. (NICOLE KROES)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden