Plus

Eerste editie Drumcode Festival: 'Ik ben gek op het publiek hier'

Een eigen festival was een van de weinige dingen die nog ontbraken op de trackrecord van dj, producer en labeleigenaar Adam Beyer (42). Nu is het zover: dit weekend is op het NDSM-terrein de eerste editie van Drumcode Festival.

'Nederlanders weten echt hoe ze moeten feesten. Ook boven de vijftig gaan ze nog uit, dat zie je in andere landen niet.'Beeld Daniella Midenge

Een interview regelen met Adam Beyer is zo makkelijk nog niet; de zomermaanden zijn ­traditiegetrouw loeidruk voor een dj. Italië, Turkije, Zwitserland, Spanje, Servië - overal prijkt de Zweed op affiches voor festivals en clubnachten. In juli vijftien in totaal, in augustus veertien. Tel daarbij een vrouw en een gezin met drie kinderen op, en je begrijpt waarom Beyer veel aan zijn hoofd heeft.

In de technowereld is Beyer mondiaal een van de grootste namen. In 1996 begon hij zijn eigen label, Drumcode Records, dat de afgelopen tien jaar uitgegroeide tot een imperium met een trouwe achterban over de hele wereld.

Deze maand maakte Beatport, de iTunes voor dancemuziek, bekend dat Drumcode dit jaar het best verkopende dancelabel ter wereld is. Bijzonder als je bedenkt dat techno vele malen minder commercieel is dan bijvoorbeeld electronic dance muziek (EDM), het genre van Hardwell en Martin Garrix.

En nu is er het eerste Drumcode Festival op de NDSM-werf. Waarom heeft u daar zo lang mee gewacht?
"Een festival organiseren doe je niet zomaar. Daar moet je goed over nadenken en een goed team voor hebben. We hebben nu een kantoor in Londen waar mensen werken die het merk en de feesten neerzetten en mijn management doen."

"Dat moest eerst stabiel zijn, voordat we verder wilden denken. Ik wilde zeker weten dat het niet mis zou gaan. Dat zou ik vreselijk vinden. Natuurlijk mogen we tijdens de eerste editie nog best wat foutjes maken, maar ik wil zeker weten dat we er alles aan hebben gedaan. Dat het nu gaat gebeuren, is een droom die uitkomt. Soms moet ik mezelf knijpen."

Waarom heeft u Amsterdam uitgekozen als ­locatie voor uw eigen festival, en niet bijvoorbeeld Zweden, waar u vandaan komt?
"Amsterdam heeft wereldwijd een geweldige reputatie als het gaat om festivals. Nederlanders weten echt hoe ze moeten feesten. Toen ik eind jaren negentig voor het eerst op Awakenings in de Gashouder draaide, was het publiek zo ongelooflijk enthousiast. Ik ben echt gek op het publiek hier. Wat ik ook leuk vind is dat Nederlanders op alle leeftijden uitgaan, zelfs als ze de vijftig al zijn gepasseerd. Dat zie je in andere landen niet."

"Ik kon me ook geen betere plek wensen dan de NDSM-werf. Natuurlijk heb je in veel steden havens, maar de combinatie met hippe kantoren, hotels en restaurants heb ik nergens anders in de wereld gezien. Het rauwe en industri­ele past ook echt bij techno."

En toch moet de NDSM-werf over een paar jaar waarschijnlijk wijken voor woningen.
"Dat zijn ontwikkelingen die je in veel steden ziet. Ik kan me voorstellen dat het voor de gemeente een lastige balans is om creatieve plekken te behouden en tegelijkertijd te zorgen voor genoeg woningen. Ik weet niet of ik de aangewezen persoon ben om daar een mening over te hebben, maar ik zou toch willen zeggen dat ze er goed over na moeten denken wat ze met dit soort culturele grond doen. Het is heel belangrijk in een stad."

Het festival is een samenwerking met ­Awakenings. Hoe zit dat?
"Rocco Veenboer, de eigenaar van Awakenings, is al jaren een heel goede vriend van me. Toen eind vorig jaar bekend werd dat Voltt Festival ermee zou stoppen, kwam hij met het idee op om die plek Drumcode Festival te organiseren. Ik vind het heel bijzonder dat hij mij dit gunt. Met Drumcode hebben we inhoudelijk alles ­bedacht voor het festival, maar het team van Awakenings doet de productie. Niemand in de wereld kan dat beter dan zij."

Hoe zorgt u dat Drumcode Festival geen ­tweede Awakenings wordt?
"Daar hebben we goed over nagedacht. Alle dj's die draaien komen van ons eigen label, op Awakenings hoor je ook andere soorten techno. En het gaat er echt anders uitzien. En we hebben veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Dat doet Awakenings ook wel, maar wij gaan nog een paar stappen verder. Ik vind dat heel belangrijk. Als je naar de wereld om je heen kijkt, weet je dat je milieuproblemen serieus moet nemen. Wat wij aan duurzaamheid doen op het festival maakt natuurlijk op mondiale schaal weinig uit, maar zo moet je niet denken. Alle beetjes helpen."

Welke dj mogen bezoekers niet missen?
"Amelie Lens. Ze kwam een paar jaar geleden uit het nietsop en heeft zich enorm ontwikkeld. We draaien op hetzelfde moment, maar ik raad toch aan bij haar te gaan kijken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden