Plus

Een ware detective: op zoek naar het verhaal achter het kunstwerk

Regisseurs Finbarr Wilbrink en Jaap van der Werff maakten van de serie Het Geheim Van De Meester een ware kunstdetective. Vol spanning, plot-twists en emotie. Het programma is genomineerd voor een Gouden Roos.

Michel van der Laar, Jasper Krabbe, Charlotte Caspers, Berd Visscher en Joris Dik tijdens de presentatie van het eerste seizoen tv-programma Het Geheim Van De Meester.Beeld anp

Dinsdag begint het tweede seizoen, met een dubbelaflevering over een schilderij van Vincent van Gogh.

Wilbrink (36) en Van der Werff (34) vertellen enthousiast over hun programma. Wilbrink: "We zijn erbij vanaf het vroegste begin tot het moment dat we de aflevering de wijde wereld in sturen." Het maakproces is intensief; vijf weken per aflevering.

Vijf ­weken waarin het verhaal achter een schilderij wordt uitgeplozen én waarin kunstenaar Charlotte Caspers een reconstructie van het werk maakt. Aan het eind van de rit worden de twee kunstwerken, origineel en reconstructie, naast elkaar in een museum gehangen. Het museumpubliek kijkt of het nieuwe werk van het echte te onderscheiden is.

Breder publiek
Caspers wordt bijgestaan door restaurator Michel van de Laar, materiaaldeskundige Joris Dik en timmerman Berd Visscher. Jasper Krabbé is teamleider.

"Het zijn allemaal mensen met een grote staat van dienst," vertelt Van der Werff. "Ze werken op hoog niveau met elkaar samen en vinden het ook nog eens heel leuk om hun werk aan een breder publiek uit te leggen. Ze hebben hart voor kunst, raken ervan ontroerd. Daar krijg je energie van in het programma."

Wilbrink: "Wat we willen, is niet dat je na een aflevering geïnformeerd bent over Van Gogh, maar dat je het gevoel hebt dat je een avontuur hebt meegemaakt, waardoor je zin hebt om meer te weten te komen. In plaats van informeren willen we activeren."

Dat gebeurt niet alleen door het format, door de race tegen de klok, maar ook door de speciale cameravoering, de montage, de muziek. De makers werden geïnspireerd door series als Homeland en Better Call Saul.

Wilbrink: "Carrie Mathison maakt in Homeland een muur met informatie. Wij lieten Charlotte net zo'n muur maken. Ze prikt er de monsters op, de röntgenfoto's. Dat werkte voor het beeld, maar ze had er zelf ook iets aan."

Verrassingen
Ze komen in achterafhoekjes, waar in archieven plotseling de mooiste werken bewaard blijken te zijn. Of 's nachts in lege musea. Ze reizen naar New York voor het perfecte stukje ­tape. Alleen het filmen al klinkt als een avonturenboek.

"Het is echt een detective," zegt Wilbrink. "Je bent steeds benieuwder naar wat er opduikt, wat je gaat vinden."

Jasper Krabbé. Voor Het Geheim van de Meester werken Wilbrink en Van der Werff samen met Krabbé.Beeld -

Van der Werff: "Soms word je verrast. Je bedenkt van tevoren hoe het kan gaan, maar dan gaat het helemaal anders. In de eerste aflevering reconstrueert het team een Van Gogh met een onderliggend schilderij. Charlotte is niet blij met haar werk en begint opnieuw."

"Zoiets gooit de hele aflevering om. Dat kan gebeuren, dat hoort erbij. In het geval van Van Gogh resulteerde het in een dubbelaflevering."

Voor het tweede seizoen zochten de makers naar kunstwerken die een onverteld verhaal in zich hebben. Wilbrink: "In seizoen één gingen we voor de eyecatchers, de klassiekers, zoals Het Meisje Met de Parel van Vermeer, werken die al uitgebreid zijn bestudeerd."

"Dit jaar komen er schilderijen aan bod waar nog niet zoveel onderzoek naar is gedaan. Daar zit meer mysterie achter, meer avontuur. Achter elk kunstwerk zit een bijzonder verhaal."

De kunst kruipt in hun hoofd, de ­regisseurs kunnen zich inmiddels kenners noemen. Wilbrink: "Gisteren hadden we het over een doek dat gemaroufleerd was, of over dat er pentimenti in het werk zitten. We spreken nu zelf al bijna het jargon."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden