Een subtiele film over strippers met Jennifer Lopez en Cardi B

Hustlers is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een groep strippers die na de beurscrash van 2009 hun voormalige Wall Street-klanten oplichten. Maar de film gaat over meer dan alleen geld.

In Hustlers gaat het om meer dan geld. Beeld Courtesy of STXfilms

Hustlers, gebaseerd op een New York Magazine-artikel over een groepje strippers dat na de beurscrash van 2008 hun voormalige Wall Street-klanten besluit op te lichten, ontvouwt zich als een striptease: eerst verleidt het met snelle, videoclipachtige scènes vol dans en popmuziek, dan ontdoet het zich langzaam van deze buitenste laag, waardoor diepere thema’s bloot komen te liggen. Het resultaat is een uiterst vermakelijke film, die vooral door zijn gelaagdheid goed overeind blijft.

We volgen groentje Destiny (Constance Wu) die al snel onder de hoede wordt genomen door de ervaren ­Ramona, overtuigend gespeeld door Jennifer Lopez. Aan journalist Elizabeth (Julia Stiles) vertelt Destiny hoe deze samenwerking in oplichterij is uitgelopen. Door het New York Magazine-artikel in de film te verwerken, stelt scenarioschrijver en regisseur Lorene Scafaria op een slimme ­manier representatiekwesties aan de orde. Naar strippers wordt meestal alleen gekeken. In Hustlers bepalen zij juist waar we naar kijken.

De film is een grote rollenwissel. Het levendige kleurenpalet waarin de film geschoten is — vol blauw, ­roze en paars, waardoor het groen van de geldbiljetten extra in het oog springt — verbleekt naarmate de film vordert en de vrouwen meer geld verdienen. Zo wordt hun wereld net zo steriel als de zakenlieden in hun witte kantoren. Want door de Wall Streetmannen te beroven worden ze zelf de mannen die ze verachten, die aan de top zijn gekomen door hun handen vuil te maken.

Maar het gaat om meer dan geld. Ja, de strippers ontdoen de rijke mannen van een aardige som, maar daarmee trekken ze ook ineens aan de touwtjes: moesten ze eerst de wensen van hun klanten opvolgen om rond te komen, nu doen diezelfde klanten wat zij willen. Bovendien geeft deze oplichting ze het gevoel ergens bij te horen. Eerst wordt het groepje vrouwen aan een potentiële prooi als collega’s voorgesteld, al snel wordt dat als zussen. Zo creëren de vrouwen, die tijdens hun leven vaak in de steek zijn gelaten, hun eigen familie.

Hurt people hurt people,” zegt Destiny als ze haar motieven probeert uit te leggen. De film slaagt erin dit op subtiele wijze over te brengen. Destiny en Ramona communiceren hun leed vaak alleen met hun ogen, zonder in een tranendal van trauma’s te vervallen. Hustlers laat kundig zien hoe gebeurtenissen in het verleden uitwerking hebben op het nu, maar ontdoet de hoofdpersonen daarmee niet van hun verantwoordelijkheid. Zo wekt Scafaria sympathie op voor de strippers, zonder daarmee hun ­daden goed te keuren.

Hustlers voelt vertrouwd aan, maar is vernieuwend. De film volgt in grote lijnen genreconventies van misdaadthrillers, met oplichterij die in het ­begin aanstekelijk plezier meebrengt, maar die alleen maar slecht kan aflopen. Waar dit normaliter films zijn waarin mannen misdaden begaan, geschreven en geregisseerd door mannen, is Hustlers een welkome vrouwelijke tegenhanger.

Hustlers

Regie Lorene Scafaria
Met Jennifer Lopez, Constance Wu, Julia Stiles, Keke Palmer, Lili Reinhart, Cardi B