PlusExpositie

Een speurtocht onder de grond in Capital C

Bij Capital C toont galerij Lumen Travo een aantal kunstenaars uit hun stal. ‘Alle drie de kunstenaars blijken onder de grond te zoeken naar sporen, om heden en verleden beter te kunnen begrijpen.’

Figuren en fantasiedieren van Oussou. Beeld Capital C / Amsterdam Art

Bij Capital C, de hotspot in de voormalige Diamantbeurs, worden regelmatig tentoonstellingen georganiseerd. Er is niet echt een aparte ruimte voor, de kunstwerken hangen in de entreehal met statige trap. Amsterdamse galeries worden bij toerbeurt uitgenodigd om een aantal kunstenaars uit hun stal te laten zien. Nu is het de beurt aan Lumen Travo aan de Lijnbaansgracht.

Van Otobong Nkanga (1974) is een groot textielwerk te zien, naast de video In Pursuit of Bling, waarin een vrouw zich omringt met stenen en glitters. Het gaat om het mineraal mica, dat onder andere in Nigeria gevonden wordt en dat gebruikt wordt in allerlei producten, van printplaten tot lippenstift. Als het fijngemalen wordt, ontstaat een verleidelijk glinsterend poeder. Bling staat in de video van Nkanga voor rijkdom en individualisme, maar ook voor de exploitatie van mineralen uit Afrika.

De meest in het oog springende kunstwerken bij Capital C zijn van Thierry Oussou (1988), een multidisciplinaire kunstenaar die zijn werk beschrijft als ‘sociale archeologie’. Oussou zet de relatie tussen hedendaagse en etnografische objecten op scherp. Hij was een paar jaar geleden resident aan de Rijksakademie. Ondertussen werkte hij aan een opzienbarend project in zijn geboorteland Benin, waar hij een replica had laten maken van een koninklijke troon uit de negentiende eeuw, die hij vervolgens had begraven. Daarna liet hij het object door archeologie-studenten opgraven. Wat een vervreemdend effect had, want het origineel bevindt zich in Musée du quai Branly in Parijs. Dat maakt de troon ook controversieel, want Benin wil hem graag terug.

Zwarte bladen

Bij Capital C laat Oussou enkele werken op papier zien. Op grote zwarte bladen doemen figuren en fantasiedieren op. De koppen zijn gemaakt van stukken papier die deels verbrand zijn. De beeldtaal verwijst zowel naar archeologische grottekeningen als naar moderne kunstenaars. De groteske figuren doen aan Cobra denken, de speelse manier van tekenen herinneren aan Joan Miró. Maar ondertussen zijn ze ontegenzeggelijk hedendaags.

Daniel de Paula (1987) toont een aantal sculpturale werken die gaan over kapitalistische machtsstructuren. Stukken van energiekabels met koperdraad worden gecombineerd met fulgurieten. Dat zijn stukken buis die ontstaan als de bliksem inslaat in de grond, waardoor zand, mineralen of andere stoffen door de intense hitte versmelten.

Alle drie de kunstenaars blijken dus onder de grond te zoeken naar sporen, om heden en verleden beter te kunnen begrijpen.

STORIES AND POEMS

OTOBONG NKANGA, THIERRY OUSSOU EN DANIEL DE PAULA

Waar Capital C, Weesperplein 4B

Te zien t/m 13/9

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden