Een smakelijke, jazzy kerstdis van Trijntje Oosterhuis

Trijntje Oosterhuis, Wonderful Christmastime. Beeld
Trijntje Oosterhuis, Wonderful Christmastime.

De tracklist van Trijntje Oosterhuis’ tweede kerst­album Wonderful Christmastime is als een kerstmenu met garnalencocktail, varkens- haas, rode kool en tulband toe: origineel is het allerminst, maar lekker wel. Zeker omdat Oosterhuis voor de opvolger van This is the Season uit 2010 de samenwerking zocht met wat in het Engels het Jazz Orchestra of the Concertgebouw blijkt te heten.

Daardoor smaken enigszins muffe kerstklassiekers als The Christmas Song en Someday at Christmas (Oosterhuis serveerde ze op haar vorige kerstalbum ook al) en It’s the Most Wonderful Time of the Year ineens als chique hors d’oeuvres.

Er zijn zelfs versies die hun origineel overstijgen. Met Candy Dulfer op saxofoon klinkt de titelsong tien keer warmer dan de hitversie waarmee Paul McCartney sinds 1979 de decemberradio teistert. Het jazz­orkest, dat zich nergens verliest in al te artistieke improvisaties, zorgt met zijn weelderige blazers en swingende arrangementen voor precies de juiste feestelijke sfeer.

Ander hoogtepuntje is Sleigh Ride, bekendgemaakt door meidengroep The Ronettes onder toeziend oog van Wall of Soundproducer Phil Spector. Oosterhuis maakt van het ritje op de slee een verfrissend tochtje door een winterlandschap van vriendelijk brommend koperwerk. Alleen Oosterhuis’ afsluiter Hell Yeah! verstoort de vredige sfeer. De zangeres is overigens vocaal wel in topvorm en heeft in vergelijking met tien jaar geleden een diepere laag aan haar stem toe­gevoegd.

Wie vreest voor een kerstdis als een Forum voor Democratiediner, waarbij de sfeer al bij het voorgerecht omslaat als de muziekkeuze ter ­sprake komt, vindt in Wonderful Christmastime een voor iedereen verteerbaar compromis.

Op 23 december geven Oosterhuis en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw een livestream-
kerstconcert. Ga naar
concertgebouw.nl/christmastime.