PlusSerierecensie

Een roadtrip door racistisch Amerika, met horrorelementen én diepgang

Jurnee Smollett vertolkt in Lovecraft Country de rol van Letitia Dandridge. Beeld Hollandse Hoogte / EPA

De Amerikaanse schrijver H.P. Lovecraft (1890-1937) wordt wel beschouwd als de vader van de moderne horror. Ruim tweehonderd korte en lange films, tv-films en series zijn gebaseerd op zijn verhalen, met als bekendste Re-Animator (1985) en Castle Freak (1995), beide van de dit jaar overleden regisseur Stuart Gordon.

Ook graphic novelists lieten zich inspireren door de nachtmerrieachtige schepsels van Lovecraft, zoals Matt Ruff, die zijn in 2016 gepubliceerde graphic novel Lovecraft Country laat spelen in het gesegregeerde Amerika van de jaren vijftig.

Vliegende schotels

Dat levert een interessante kruis­bestuiving op in de bizarre openingssequentie van de tiendelige, op de graphic novel gebaseerde serie. Een zwarte soldaat rent door loopgraven die van alle kanten worden beschoten. Wanneer het beeld van zwart-wit naar kleur gaat, blijken de aanvallers aliens die arriveren in klassieke vliegende schotels. Een buitenaardse schoonheid weet de soldaat af te leiden, waarop hij door een slijmerig monster wordt belaagd.

Dan schiet de hoofdpersoon, oorlogsveteraan Atticus Black (Jonathan Majors), wakker achterin de bus. Zijn pulp­roman A Princess of Mars plus zijn oorlogstrauma’s waren de voedingsbodem voor deze nachtmerrie. De realiteit blijkt echter nauwelijks minder naargeestig: als de bus pech krijgt, wordt alleen voor de witte passagiers vervangend vervoer geregeld. De zwarte passagiers moeten lopen.

Eenmaal in Chicago aangekomen zoekt Atticus zijn oom George (Courtney B. Vance) op en zijn vriendin Letitia (Jurnee Smollett). Zijn vader blijkt spoorloos en dus begint Atticus aan een zoektocht per auto, vergezeld door George en Letitia. Dat wordt geen zorgeloze roadtrip, want in het zuiden van de VS staan langs de weg borden die zwarte mensen in niet mis te verstane bewoordingen waarschuwen dat ze zich na zons­ondergang niet buiten moeten vertonen. Maar ook bij daglicht lopen de drie gevaar: na een onschuldig bezoekje aan een ­diner worden ze met geweerschoten uit de stad verjaagd door witte racisten.

Get Out

Het is duidelijk wat Jordan Peele (Oscarwinnaar voor zijn script voor Get Out) aantrok in het gegeven van Lovecraft Country: net als in Get Out wordt racisme gecombineerd met horrorelementen. Peele produceerde de tiendelige serie samen met Misha Green en J.J. Abrams, die zowel twee Star Trek- als twee Star Wars-films regisseerde.

Die samenwerking levert een interessante mix op. Het thema racisme geeft het verhaal diepgang, terwijl luchtiger vermaak komt van de horrorelementen – monsters, spookhuizen, een ­Indiana Jones-achtige zoektocht, want vrijwel elke aflevering heeft een andere sfeer.

Lovecraft Country

Bedenkers Misha Green, Jordan Peele

Regie Yann Demange, Daniel Sackheim e.a.

Met Jonathan Majors, Jurnee Smollett, Courtney B. Vance

Te zien op Ziggo Movies & Series XL, 10 afleveringen, vanaf maandag 17 augustus

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden