PlusExpositie

Een naakte vrouw in een museum is óók kunst

Desnudo en el Prado.Beeld Cristina Lucas

Suppoost: “U mag niet naakt in het museum zijn.”

Kunstenaar: “Kijk om je heen... Iedereen hier is naakt!”

Suppoost: “Maar dat is kunst.”

Kunstenaar: “Ook dit is kunst!”

Suppoost (terwijl het model zich aankleedt): “U hebt geen toestemming. U hebt een vergunning nodig, of ik bel de politie.”

Kunstenaar: “Goed, dan ga ik. Ik kom later terug nog met een vergunning.”

De Spaanse kunstenaar Cristina Lucas maakt sinds 2010 foto’s van vrouwelijke en mannelijke modellen. Van naakte modellen, welteverstaan, in de grootste musea ter wereld, voor de meest iconische naakten uit de kunstgeschiedenis – van Goya’s Maja tot Venus met Amor als honingdief van Lucas de Cranach de oude. Met haar Desnudos en el museo (Naakten in het museum) reflecteert Lucas op ‘de constructie van schoonheid en de perceptie van het lichaam in onze westerse wereld en de conventies die hieraan verbonden zijn’.

Lucas is niet de eerste kunstenaar die aandacht vraagt voor de hypocrisie rond het naakte lichaam en de toenemende verpreutsing in het dagelijks leven én in musea. De controversiële performanceartieste, fotografe en filmmaker Deborah De Robertis heeft er haar levenswerk van gemaakt. In mei 2014 ging ze in Musée d’Orsay pal voor Gustave Courbets l’Origine du monde zitten; naakt, onderuit, met haar benen uit elkaar, precies als op het doek uit 1866. Een paar jaar later deed De Robertis in hetzelfde museum opnieuw haar kleren uit en nam ze de pose aan van de prostituee op Edouard Manets Olympia. Er kwamen direct veiligheidsagenten op haar afgesneld die de zaal afsloten en De Robertis sommeerden om zich aan te kleden. Toen ze weigerde, werd de politie gebeld en werd ze afgevoerd.

Zo ver kwam het niet bij Lucas’ interventies in het Prado in Madrid, het Louvre in Parijs, het Kunsthistorisches Museum in Wenen, het Nationaal Museum voor Oude Kunst in Lissabon, de Walker Art Gallery in Liverpool en het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Als er even niemand keek, kleedde het model zich uit. Op het moment dat de bewaking toesnelde, drukte Lucas snel af. Sommige foto’s zijn daardoor een beetje bewogen, de gezichten van iedereen behalve het model zijn achteraf geblurd.

Interessant detail: alleen in Nederland kon Lucas ongestoord haar gang gaan; de suppoost van het Kröller-Müller dacht dat het om iets kunstzinnigs ging en keek belangstellend toe.

Wonder while I Wander

Cristina Lucas
Waar in de kunstruimte van De Nederlandsche Bank, Westeinde 1 (alleen op afspraak: 020-5242183 of kunstcommissie@dnb.nl)
Te zien t/m 17/10

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden