PlusFilmrecensie

Een multomap vol foto’s van lichamen in het ingetogen Sin señas particulares

Sin señas particulares. Beeld
Sin señas particulares.

Nog één keer steekt hij zijn hand op en weg is de zoon van Magdalena. Samen met zijn beste vriend vertrekt hij richting de grens tussen Mexico en de VS, dwars door een desolaat gebied waar al talloze mensen in het niets zijn opgelost.

Twee maanden later zitten Magdalena en de moeder van de andere jongen op het politiebureau om hun tienerzoons als vermist op te geven. Maar de agenten schuiven de aangifte van tafel en leggen de twee vrouwen multomappen voor die uitpuilen met foto’s van lichamen die zijn gevonden op de route naar de grens. ‘Dit is van de afgelopen twee maanden.’

Magdalena (prachtige rol van Mercedes Hernández) besluit het spoor van haar zoon te volgen. Een spoor dat leidt langs mensen die niets openlijk durven te delen, maar haar stiekem aanwijzingen en namen toefluisteren. “Ik hoop dat je hem vindt,” zeggen ze en in die hoop weerklinkt hun eigen verlangen om terug te vinden wat ze zijn verloren.

Het desolate woestijnlandschap wordt schilderachtig in beeld gebracht, maar hoog in de lucht cirkelen de roofvogels en de dreiging is constant voelbaar: van uitdroging en desoriëntatie, maar bovenal van de drugskartels die deze regionen domineren. Slechts mondjesmaat sijpelen die gevaren het beeld binnen, als duivelse schimmen, soms zelfs gereduceerd tot slechts de koplampen van hun jeeps, de loop van een geweer.

Sin señas particulares (Spaans voor ‘zonder bijzondere tekens’ - red.) is een verbazingwekkend zelfverzekerd speelfilmdebuut van Fernanda Valadez. Het is een ingetogen film die onderhuids kolkt van verontwaardiging. Een film die ons wijst op wat we niet zien.

Net als de weergaloze documentaire El mar la mar van Joshua Bonnetta en JP Sniadecki, ook over dit grensgebied, zoekt de film naar de sporen die achterblijven in het landschap wanneer een mens verdwijnt. Uitgewist door de meedogenloze woestijn en de onverschilligheid van de maatschappij.

Sin señas particulares

Regie Fernanda Valadez
Met Mercedes Hernández, David Illescas, Juan Jesús Varela
Te zien in Eye, Filmhallen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden