Plus Analyse

Een maatje groter dan minuscuul alstublieft: Victoria’s Secret is niet meer van deze tijd

Victoria’s Secret trekt de stekker uit de ondergoedshow. De steeds luidere roep om een inclusiever schoonheidsideaal maakt het evenement niet meer van deze tijd.

Nederlandse Angels: Romee Strijd. Beeld FilmMagic

Tot voor kort gold het misschien wel als het hoogst haalbare voor een model: meelopen in de modeshow van het Amerikaanse ondergoedmerk Victoria’s Secret. Wie behoorde tot het selecte clubje ‘Angels’ had het helemaal gemaakt. Niet alleen mochten de uitverkorenen in een petieterig lingeriesetje over de catwalk paraderen, ze kregen ook nog eens een stel engelenvleugels op de rug. Modebladen en entertainmentsites hielden nauwgezet bij welke modellen werden gecast, hoe zij trainden voor de show en wie de fantasy bra met diamanten en edelstenen mocht dragen. Naar de tv-uitzending keken steevast miljoenen mensen, in Nederland was de show te zien op Net5.

Na 23 jaar komt er nu een einde aan de traditie. Topman Lex Werner schreef in een e-mail aan zijn personeel dat televisie niet meer de juiste plek is voor de show, en dat hij zich beraadt op een ander evenement dat ‘de grenzen van mode zal verleggen in het wereldwijde digitale tijdperk’. In andere woorden: wat ooit een big deal was in modeland, is inmiddels achterhaald. De kijkcijfers liepen dan ook razendsnel terug. Wanneer in 2014 nog ongeveer 10 miljoen Amerikanen de ondergoedshow bekeken, waren dat er vorig jaar nog maar 3,3 miljoen.

Imagoprobleem

Victoria’s Secret kampt niet alleen met een kijkcijferprobleem, maar vooral met een gigantisch imagoprobleem, zegt Mayra Louise de Wilde (37). De Wilde is plussize model, auteur van het boek Op je lijf geschreven: dit boek is voor every body en ze is een van de belangrijkste Nederlandse aanjagers van body positivity, een on­linebeweging die ervoor wil zorgen dat iedereen tevreden kan zijn met zijn of haar lichaam. De Wilde: “Er is ieder jaar gezeik om wat zij laten zien: een ideaalplaatje met alleen maar superslanke modellen, allemaal size zero. Terwijl diversiteit steeds meer terrein wint.”

De ondergoedshow van Victoria’s Secret. Beeld WireImage

Wat het imago van het lingeriemerk ook niet helpt, is het interview met chief marketing officer Ed Razek, afgelopen november in de Amerikaanse Vogue. Gevraagd naar het gebrek aan ­diversiteit onder modellen in de show zei hij dat transgenders niet tot de doelgroep van Victoria’s Secret behoren, en dat het publiek geen interesse heeft in vrouwen met een maat die groter is dan minuscuul. “Er wordt mij steeds gevraagd waarom we bepaalde dingen wel of niet doen in mijn show. Of ik transseksuelen in mijn show wil? Nee. Nee, dat moeten we niet doen. Waarom niet? Omdat de show een fantasiewereld is,” zei Razek.

In de onlinekringen waarin De Wilde zich beweegt, ging het los, zegt ze. “Echt een schandaal, mensen pikken dat soort uitspraken niet meer. En ze gaan al helemaal geen moeite meer doen om zich in die kleding te wurmen.”

Het nieuwe beeld

De roep om diversiteit op internet is bepalend geweest voor wat er nu langzamerhand in de traditionele media en bij modemerken gebeurt, zegt De Wilde. “Sociale media zijn een perfect platform gebleken voor mensen met afwijkende maten, leeftijden en een andere gender. De show van Victoria’s Secret sluit niet aan op het nieuwe beeld dat op sociale media is ontstaan, terwijl dat wel door traditionele media en bedrijven wordt opgepikt. 

Zelfs een blad als Sports Illustrated werkt nu met plussize modellen, net als H&M en Primark. Dat zijn kleine dingen, maar ze laten zien dat er in het grotere plaatje echt wel iets is veranderd. Ik was eerst bang dat dit tijdelijk was, maar het blijft doorzetten. Het Amsterdamse plussize model Jill Kortleve doet het nu bijvoorbeeld ineens onwijs goed, vooral internationaal.”

Nederlandse Angel Doutzen Kroes. Beeld WireImage

Welk marketinginstrument Victoria’s Secret in de toekomst zal optuigen, is nog niet bekend, maar De Wilde adviseert het bedrijf ook iets te doen aan het assortiment. Groot voorbeeld is de ­populaire lingerielijn van popster Rihanna, ­Savage x Fenty, dat ondergoed verkoopt tot maat 3XL en cup E. Bij Victoria’s Secret gaan de onderbroeken bijvoorbeeld maar tot aan maat XL.

“Zo’n broekje gaat misschien om mijn enkel, maar dan is het wel klaar. Uit commercieel oogpunt zou ik het superdom vinden om daar niet iets aan te doen, want je bent snel een deel van je doelgroep kwijt, als je zulke beperkte maten voert. Ik hoop dat ze het over een andere boeg gaan gooien, want dat is de enige manier waarop Victoria’s Secret nog een beetje relevant kan worden.”

Beeld Getty Images for Victoria's Secr
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden