Een klein feestje op Prinsengracht

Klassiek Prinsengrachtconcert 2008. Frommermann, Sarah Chang (viool), Gregor Horsch (cello) en solisten van Amsterdam Sinfonietta. Werken van Sarasate, Händel, Tsjaikovski en Vivaldi. Gehoord: 23/8, Ponton voor Hotel Pulitzer, Amsterdam.

Het zevenentwintigste Prinsengrachtconcert, traditiegetrouw gegeven op een drijvend podium voor Hotel Pulitzer ten overstaan van honderden mensen op een ponton, honderden mensen in bootjes daaromheen en duizenden mensen op de kades en bruggen van de Prinsengracht, begon met een valse noot. Of eigenlijk zonder noot, want er was de eerste dertig seconden niets te horen van wat de zes heren van het vocale ensemble Frommermann daar stonden te zingen. De dienstdoende technicus was vergeten de schuiven van de mengtafel open te zetten, of zoiets.

''Harder!'' riep een vrouw op een bootje, ergens in de verte. ''We horen niks!'' riep een man, nog verder naar achteren. Frommermann, het Nederlandse antwoord op de legendarische Duitse close harmony groep Comedian Harmonists, hield op met zingen. Opperspreekstalmeester Hans van den Boom betrad het podium, met onverstaanbare excuses, want ook zíjn microfoon stond niet open.

Valse start; kan gebeuren. Gelukkig was het nog maar het voorprogramma en niet het live op televisie uitgezonden optreden van de hoofdgaste, de Amerikaanse violiste Sarah Chang.
Vanuit de bootjes en vanaf de kades klonk gejuich toen Frommermann dan eindelijk te horen was. Ze brachten een korte, onderhoudende set met vrolijke nummers, die helaas werden vergald door een zeer matige uitversterking, met een constante onbalans in het stemmengeheel als resultaat. Maar het publiek genoot, en vooral van Hollands glorie, een razendknappe medley van Hollandse meezingers.

Echt meezingen deed het publiek pas bij Sarah Changs versie van Aan de Amsterdamse grachten, gespeeld met een brede lach om de mond. Opeens was daar toen de feestelijke sfeer die toch een beetje had ontbroken bij de op vele fronten tekortschietende uitvoeringen van Sarasates Zigeunerweisen en De zomer en De winter uit Vivaldi's Vier jaargetijden. Het Prinsengracht heeft vooral een uitbundige podiumpersoonlijkheid nodig en Chang was dat niet. Volgend jaar komt de sopraan Danielle De Niese en dat wordt een héél ander verhaal. (ERIK VOERMANS)

Het Prinsengrachtconcert, traditiegetrouw gegeven op een drijvend podium voor Hotel Pulitzer ten overstaan van honderden mensen op een ponton. Foto ANP Beeld
Het Prinsengrachtconcert, traditiegetrouw gegeven op een drijvend podium voor Hotel Pulitzer ten overstaan van honderden mensen op een ponton. Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden