'Een jasje kan wachten op de juiste persoon'

De handel in vintage luxe accessoires, met name tassen, is een lucratieve business. Tami Kern (28) begon in juni een onlinewinkel gespecialiseerd in vintage Chaneljasjes. 'Ik heb exemplaren die net zo oud zijn als ik, maar die eruitzien alsof ze net uit de winkel komen.'

Beeld Kern1

Ze is meester in de rechten, maar de liefde voor Chanel overwon. Haar ouders moesten even slikken toen ze de luxe onlinewinkel Kern1 begon, 'maar het loopt als een trein en ze zien hoe ik ervan geniet'.

Tami Kern heeft een neus voor tijdloze klassiekers. Tijdens haar studie verdiende ze al een goede boterham aan de handel in luxe vintage Chanel- en Céline-items: tassen, sieraden, schoenen, ceintuurs en jasjes.

Daarvoor speurde ze allereerst het internet af op zoek naar stuks voor zichzelf, maar stuitte daarbij op zulke mooie exemplaren in andere maten dat ze die ook begon te verzamelen.

Een winkel aan de Prinsengracht, Tami Kern Dépôt-Vente, was het gevolg, waar de luxe vintage items werden ­gemixt met Scandinavische meubels uit de ­jaren zestig. Na een jaar vertrok ze echter voor de liefde naar Israël en sloot de winkel.

Het verzamelen ging daar door en sinds juni is er Kern-1.com, een unieke onlinewinkel gespecialiseerd in authentieke vintage Chaneljasjes. Aanvragen komen vanuit de hele wereld.

"Allemaal vrouwen die net als ik willen investeren in tijdloze, kwalitatief hoogwaardige items die lang meegaan, en weigeren elk seizoen de mode achterna te rennen en honderden euro's uit te geven aan items die zes maanden later al niet meer als hip worden bestempeld."

Beroemd tweedjasje
Kern is een week in Amsterdam. Elke maand stapt ze in haar woonplaats Tel Aviv op het vliegtuig, want de jasjes zijn hier veilig opgeslagen.

Ze heeft continu een aanbod van zo'n dertig à veertig exemplaren - 'voornamelijk uit de Karl Lagerfeld-periode' - ooit hoopt ze er honderden te kunnen aanbieden en als 'autoriteit op dit gebied' gezien te worden.

Lyrisch kan ze worden van het beroemde tweedjasje dat een mode-icoon werd en waaraan diverse boeken zijn gewijd. Voor het laatste, The Little Black Jacket, samengesteld door de Franse stilist Carine Roitfeld en gefotografeerd door Karl Lagerfeld zelf, poseerden ook liefhebbers Yoko Ono, Kanye West en Iggy Pop.

Sinds 1959 worden de tweedjasjes gemaakt. Karl ­Lagerfeld, sinds 1983 aan het roer bij het Franse modehuis, transformeerde het tot een modern kledingstuk dat gedragen kan worden door alle seksen en leeftijden.

Wel altijd met nog steeds dezelfde ingrediënten: de logo-knopen, de mooie ronde hals, de prominente zakken, en het kettinkje net boven de zoom voor een mooie valling.

Kern: "Er zijn zo veel verschillende varianten, ik ben nog telkens dolblij als er weer een jasje per koerier binnenkomt."

Goede staat
Daartoe speurt ze het internet af, maar ze krijgt ook steeds meer aangeboden. "Ik koop echter niet alles, ik moet ze zelf ook willen dragen, er een goed gevoel bij hebben en het item moet ­uiteraard in zeer goede staat zijn."

Tami Kern heeft een neus voor luxe vintage.Beeld -

Ze reist regelmatig af naar Duitsland en België, 'omdat ik daar vrouwen ken die jaarlijks meerdere jasjes kopen waar ze niet al te veel later vanaf willen'. Parijs is voor haar qua inkoop niet interessant vanwege de hoge prijzen.

"Iedereen kent wel de luxe vintagewinkel van Didier Ludot in Palais Royal, maar hij vraagt nog meer voor een jasje dan ik er uiteindelijk voor zou durven vragen."

De omloop gaat rap dankzij mond-tot-mondreclame. "Stilist Jetteke van Lexmond, ook een Chanelfan, heeft al haar vriendinnen getipt." Indien gewenst gaat Kern met meerdere exemplaren langs bij een potentiële klant.

"Als het ­iemands eerste Chaneljasje is, dan weet die persoon vaak niet hoe de pasvorm is en welk model het best bij haar past, en het is natuurlijk ook een grote uitgave. Soms zit het juiste jasje voor die persoon er niet bij, geen probleem."

"Mijn klanten zijn vrouwen die de tijd hebben om te wachten tot het juiste jasje langskomt. Zelf heb ik ook geen haast, het is wachten tot de juiste persoon voorbijkomt. Ik ben aan alle stuks ­gehecht, dus als iemand er niet net zo verliefd op is als ik, neem ik het graag weer mee."

Als een jasje niet de juiste maat heeft, maar iemand het dolgraag wil hebben, is daar iets aan te doen.

Kern: "Dat is een van de bijzonderheden van een Chaneljasje. Bij elke naad is extra stof opgenomen, waardoor het bij alle Chanelboetieks tot twee maten kleiner, of groter kunnen worden gemaakt. Hierdoor kun je zo'n jasje je ­leven lang blijven dragen."

Zuinig
Prijzen variëren van 850 euro voor een vintage exemplaar tot 2000 euro voor een recente versie van de 'classic black jacket'.

"Ze behouden hun waarde en worden alleen nog maar meer waard, mits je er zuinig op bent. Een nieuw jasje komt in de winkel op zo'n 6000 euro en is volgend jaar niet ineens 8000 waard, daar gaan jaren overheen. Maar een vintage exemplaar van 1500 euro bij mij, kun je volgend jaar gegarandeerd voor dezelfde prijs verkopen."

De vondst van een jasje gemaakt door mademoiselle Coco Chanel zelf, zou het summum zijn. "Ik zoek er al heel lang naar, maar ik weet niet of het ooit gaat lukken. Ze worden door musea aangekocht of gaan naar grote veilinghuizen. Dan heb je het over tienduizenden euro's."

ChanelBeeld Kern1

En die veilinghuizen vechten om de luxe vintageklant. Onlangs eiste het Texaanse Heritage Auctions in een rechtszaak in New York 60 miljoen dollar van Christie's International.

Een ­gevecht dat in de media de War of the Birkin's (de beroemde Hermès-tas vernoemd naar actrice Jane Birkin) werd gedoopt. Om een luxe ­accessoiresdivisie in Japan en Hong Kong op te zetten, kocht Christie's in mei vorig jaar de 25-jarige Matthew Rubinger - bijgenaamd de Hermèsfluisteraar, salaris volgens Forbes 340.000 dollar plus bonussen - en twee van zijn collega's weg uit Dallas.

Chaneljasjes
Inclusief hun zwarte boekje vol klanten. Deze week werd er in de rechtszaak tussen beide veilinghuizen geschikt.

Een zeldzame Birkin van rood Porosus (zoutwaterkrokodillenleer, versierd met diamanten en wit goud, ging onder Rubinger weg bij Heritage voor 203.150 dollar. De exclusieve 'tassenverzamelwoede' zou het resultaat zijn van een 'post-financial crisis syndroom', uit angst investeren in verzekerd waardevaste spullen.

De beroemde Amerikaanse vintagewinkel What Goes Around Comes Around bestaat 25 jaar en vierde dat vorige week aan het einde van New York Fashion Week bij Christie's in New York. Opbrengst: 1,66 miljoen dollar.

Beeld Kern1

Of het met Chaneljasjes ooit net zo'n hysterische waardevlucht zal nemen als met tassen? Tami Kern denkt van niet, maar ze doet 'dit niet voor het geld', anders zou ze er zeker ook tassen bij verkopen.

"Maar daarin zit toch minder verscheidenheid. Echt goede jasjes zijn zoveel ­exclusiever en lastiger te vinden, en de kwaliteit ervan is ook beter. Ik heb exemplaren die net zo oud zijn als ik, maar die eruit zien alsof ze net uit de winkel komen. Om samen met een klant het jasje te vinden dat perfect bij haar past, voelt erg speciaal."

"Alsof het voor haar is gemaakt en altijd op haar heeft gewacht."

Beeld Kern1

Versace is nu van Kors
De Amerikaanse Michael Kors Holding kocht deze week het Italiaanse modehuis Versace voor 1,8 miljardeuro.

Dat hoge bedrag is te danken aan het succes van ­Donatella Versace, die na de dood van haar broer, in 1993, het roer overnam.

Een van Donatella Versaces beste quotes: "Ik hou niet van natuurlijk. Wat is dat? Natuurlijk klinkt als iets voor groenten."

Openhartige Bündchen
Het Braziliaanse model Gisele Bündchen - goed voor 2000 keer op de cover - lanceert haar openhartige autobiografie Lessons: My Path to a ­Meaningful Life, waarin ze onder meer vertelt over haar onzekerheden, claustrofobie en paniekaanvallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden