De fotografische Nachtwacht-replica van Julius Rooymans en modeontwerper Hans Ubbink.

Plus Portret

Een immense klus: een moderne fotoreplica van de Nachtwacht

De fotografische Nachtwacht-replica van Julius Rooymans en modeontwerper Hans Ubbink. Beeld -

Fotograaf Julius Rooymans en modeontwerper Hans Ubbink maakten een minutieuze replica van de Nachtwacht. Een immense klus: de kostuums, de look-a-likes. ‘Die hond hadden we in één keer.’

Rembrandt bracht de werkelijkheid naar het schilderij, wij brengen het schilderij naar de werkelijkheid. Dat is het credo van fotograaf Julius Rooymans (47) en modeontwerper Hans Ubbink (57). Acht maanden werkten ze aan Nachtwacht360 − The other side of art.

Als je de grote loods aan de Oostenburgermiddenstraat 101 betreedt en daar een groot schilderij ziet hangen, denk je even dat het hier om de echte Nachtwacht gaat. Maar die wordt momenteel in het Rijksmuseum publiekelijk achter glas onderzocht voor een aanstaande restauratie, dus moet het om een ‘andere’ Nachtwacht gaan. 

En dat is ook zo. Het gaat hier om een hedendaagse, fotografische replica van het bekendste schilderij van Rembrandt uit 1642. Haarscherp en griezelig goed lijkend op het origineel. Daarnaast zijn op de expositie nog 35 afgeleide portretten en objecten van dit project te zien.

Zoektocht naar dubbelgangers

Rooymans: “Een tijd geleden zagen we in een galerie een bewerking van de Nachtwacht, beschilderd met rode letters en met naakte vrouwen tussen de schutters. Gruwelijk.”

Ubbink: “Je zei ook: ‘Wat doen ze die man aan.’ Het was een hele nare replica, vonden wij. Waarop we besloten zelf een replica te maken. Maar dan beter. Hoe zou het schilderij eruit hebben gezien als Rembrandt het op dat moment echt zou hebben geschilderd. We streefden naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave.”

Lizzy-Ann (8), die het enige meisje op de Nachtwacht uitbeeldt. Beeld -

Er volgde voor de reconstructie, via een socialemediacampagne, een grote zoektocht naar de dubbelgangers die op het beroemde schuttersstuk staan. De 22 schutters, maar ook de kinderen en de hond. “Die hond hadden we in één keer, een achtjarig meisje uit Eindhoven kwam hier en had haar hond getraind om precies in de pose te gaan staan als op het doek,” zegt Ubbink. Hij lacht. Dan, licht somber: “Wat was dit project een klus, man. Die kleding...”

“We hebben alles zelf moeten maken omdat we nergens geschikte kostuums konden vinden. Het was interpreteren en improviseren. Het borduursel op het gele pak van Willem van Ruytenburch bijvoorbeeld heeft Rembrandt wat impressionistisch geschilderd. Ik heb een ontwerp gemaakt en in India zijn vijf specialisten zes dagen bezig geweest dat borduursel op dat pak te naaien. Uit onderzoek bleek dat het pak van leer was. Ik dacht dat het van zijde was.”

Nepsnorren en plakbaarden

Maar ook het fotograferen was niet eenvoudig. “Alle personen zijn afzonderlijk gefotografeerd,” zegt Rooymans, “zoals Rembrandt ze ook allemaal portretteerde om ze daarna in de compositie te zetten. Je moet dan wel alles met dezelfde lichtval schieten, anders lijkt het nergens op. En omdat de resolutie zo extreem hoog is moesten de figuranten baard en snor laten groeien, anders had je kunnen zien dat ze nepsnorren en plakbaarden zouden dragen.”

Misschien wel interessanter is de achterkant van deze moderne Nachtwacht. Een even grote foto die volgens de makers ‘de keerzijde’ van de kunst laat zien. Het leven van de kunstenaar.

Rooymans: “Je ziet de schutters nu op de rug, je ziet Rembrandt schilderen. Dit is echt het werk van ons samen. Hier zie je allemaal verwijzingen naar het leven van Rembrandt. Zijn vrouwen, de invloed van Caravaggio, onze reactie op wat in de Gouden Eeuw in de koloniën ten koste van anderen werd vergaard, de rol van de vrouw in de zeventiende eeuw.”

Ubbink: “Ik geef onze Nachtwacht een cijfer tussen de 9,5 en de 10. Ik denk niet dat iemand het snel nog een keer zal proberen het op deze manier te doen.”

Nachtwacht360. T/m 4 augustus van donderdag t/m zondag, Oostenburgermiddenstraat 101, Amsterdam.

‘De keerzijde van de Nachtwacht’, Julius Rooymans. Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden