Plus mode

Een debuut waar flink gehuild werd

Prominente mannen laten publiekelijk de tranen rollen: Neymar jr., Humberto Tan. Ontwerper Virgil Abloh en rapper Kanye West vielen elkaar na een modeshow snikkend in de armen. Had íemand het nog over de kleren?

De bescheiden Abloh heeft, net als Neymar jr., de sympathie aan zijn broek hangen Beeld Swan Gallet

Kim Kardashian stond er een beetje verloren bij daar in de tuinen van het Palais Royal in Parijs. Kunstenaar Takashi Murakami, aan de andere zijde naast Kanye West en dus met zijn neus bovenop de feiten, greep naar zijn telefoon. Het 59 seconden durende filmpje dat hij maakte van een knuffelende en snotterende Virgil Abloh en Kanye West kreeg op Instagram meer dan 1,3 miljoen likes. Van tevoren zo afgesproken? Vast niet. Hoewel enig effectbejag West niet vreemd is en hij wel toe is aan een Wiedergutmachungsschnitzel na zijn controversiële steun aan president Donald Trump.

Het draaide in Parijs niet om de 41-jarige rapper in zijn zoetsappige 'love all'-sweater, het draaide om zijn vriend Virgil Abloh, de in maart aangestelde artistic director van de Louis Vuittonmannenlijn. Die had zojuist de grootste geloofwaardigheidstest van zijn leven afgelegd: hoe hij mannen wil kleden voorjaar-zomer '19.

Had íemand het nog wel over de kleren? Nauwelijks, en dat is meestal geen goed teken. Rapper A$AP Rocky roemde na afloop Ablohs diverse casting (met vrienden Playboi Carti, Steve Lacy, Kid Cudi en nog meer musici tussen de professionele modellen). Zangeres Rihanna, in een wit pak van Abloh met transparante duffle bag (trend!), postte 'proud of you bro', voormalig topmodel Naomi Campbell haalde God ('is the greatest') erbij en websites als Highsnobiety en Vogue Runway concentreerden zich vooral op het knuffelmoment.

Off-White
Het was na zijn benoeming kort dag geweest voor zo'n zwaarbeladen debuut, maar hij startte goed: met witte double-breasted blazers op ruime witte broeken met dubbele bandplooi - een klassieker met een ruimere streetstyletwist - gecombineerd met transparante shirts waarin het LV-monogram was geweven.

Ga er maar aanstaan. Abloh, de 38-jarige zoon van een Ghanese kleermaakster maar zelf zonder officiële modeopleiding, moet de schoenen vullen van zijn voorganger Kim Jones, die zijn sporen aan het modefront ruimschoots heeft verdiend en is afgestudeerd aan de prestigieuze Londense kunstacademie Central St. Martins. Abloh is weliswaar het brein achter het populaire streetwearlabel Off-White, maar streetwear is van een andere orde dan coole trenchcoats maken waarvoor mannen minstens 3000 euro neertellen.

Abloh is de eerste Afro-Amerikaanse ontwerper die zo'n prestigieuze job krijgt bij het Franse powerhouse (omzet 11 miljard in 2017 en volgens tijdschrift Forbes 'the world's most valuable luxury brand'). Het maakt hem hét symbool in de overwegend witte modewereld dat eindelijk times they are a-changin. Dat legt wel wat druk ja.

Meteen na zijn aanstelling kreeg Abloh via sociale media veel venijn naar zijn hoofd geslingerd. Het zou Vuitton alleen om zijn beroemde vrienden, socialemedia-invloed (2,6 miljoen volgers) en cool credibility bij millennials te doen zijn. Who cares, nu stond hij er toch. En toen kwam de onvermijdelijke opkomst na afloop van de show, waarbij hij over het neongroene tapijt het applaus in ontvangst moest nemen.

Ergens in het midden kruisten zijn ogen die van pal Kanye en toen brak er iets in hem. Samen opgegroeid in Chicago, gaan samenwerken in 2002, acht jaar later werd Abloh creative director van Donda, het creatieve agentschap van de rapper dat is vernoemd naar diens overleden moeder, en samen liepen ze als broekies stage bij modehuis Fendi. Abloh kreeg in 2011 ook een Grammynominatie na regie van West en Jay-Z's album Watch the Throne. Tijdens de LV-show kwam I Thought About Killing You van Wests nieuwe album voorbij.

Emotie, heel gewoon
Beelden van zo'n schattige, met zijn schouders schokkende West zijn zeldzaam. Zelfs zijn vrouw Kim Kardashian en haar halfzus Kylie Jenner leken ervan te schrikken, maar het leverde hem ook veel kritiek op.

Voor Ablohs tranen echter niets dan lof. Mediapsycholoog Mischa Coster heeft daar een verklaring voor. "Als iemand in een autoriteitspositie iets van zijn menselijkheid laat zien dan draagt dat bij aan de overtuigingskracht van die persoon. Let wel: mits met mate. Het moet niet zo zijn dat iemand jankend over de grond gaat rollen. Dat werkt averechts. Het effect van tranen hangt ook af van het imago van die persoon. Als, zoals in dit geval, Kanye West toch al niet sympathiek gevonden werd, werkt die huilbui alleen maar negatief."

Prominente mannen laten op tv of sociale media vaker hun tranen de vrije loop. Neem Toine van Peperstraten, presentator van Studio Sport, in 2013 compleet belachelijk gemaakt door de heren van Voetbal International. Of het emotionele afscheid van Humberto Tan bij RTL Late Night, op de hak genomen in de NRC-column van Youp van 't Hek. Google 'Neymar huilen' en de conclusie is: voetballer Neymar jr. is continu aan het grienen. Tijdens een persconferentie na afloop van een verloren interland in Japan, na uitschakeling van Barcelona in de Champions League en zelfs na de 2-0 winst tegen Costa Rica vorige week op het WK.

Minstens een kwartier zat de Braziliaanse sterspeler snikkend op de grond, gezicht verborgen in de handen, een ontlading van de last van de hoop van een gehele natie op zijn schouders. Een cameraploeg erbovenop, het leverde fascinerende plaatjes op. "Voer voor psychologen," noemde voetbalanalist Youri Mulder het.

Psycholoog Coster: "Overdreven. Kijk, als Neymar een wedstrijd verliest en in een depressie belandt dan is het verstandig professionele hulp in te schakelen. Maar dit gaat puur over het feit dat iemand op emotionele momenten zijn emoties durft te tonen. Die uitspraak zegt meer over Mulder dan over Neymar."

De Braziliaanse sterspeler heeft op sportgebied een voorbeeldfunctie voor jongeren, 'maar op zo'n moment ook op het gebied van emotionele volwassenheid', zegt Coster. Dat we tegenwoordig vaker mannen zien die hun emoties tonen, komt volgens de mediapsycholoog door de maatschappelijke verschuiving tussen de seksen. Mannen en vrouwen trekken qua gedrag wat meer naar elkaar toe.

"Het tonen van emoties is in de latinowereld, maar ook in de westerse wereld, geaccepteerder geraakt en wordt niet meer gezien als teken van zwakte maar juist als kracht. Cool dat iemand zijn emoties kán tonen." Lifestylevloggers als Enzo Knol en Monica Geuze 'die de ups en downs van hun leven laten zien' hebben volgens Costers ook een positieve invloed op die gewenning.

Wizard of Oz
De bescheiden Abloh heeft, net als Neymar jr., de sympathie aan zijn broek hangen, dus zijn tranen zullen hem geen windeieren leggen. De verkoop van zijn ontwerpen zal vast skyhigh gaan. Ook al is hij niet de nieuwe Yves Saint Laurent, hij is wel streetwise en populair bij de gewilde millennials, die niets met heritage hebben als er geen cool accent aan toegevoegd is en dol zijn op comfort.

Louis Vuitton is van origine een luxe lederwarenhuis (modehuizen verdienen hun geld vooral met accessoires en parfums), dus waren alle ogen in Parijs gericht op de sneakers en tassen. Abloh pakte vooral met de laatste uit. Zo was er een matwitte krododillenleren tote én een matzwart koffertje waarop het beroemde LV-monogram ontbrak, er waren schouder- en heuptassen, maar ook holsters, harnasachtige constructies en jacks en vesten met vakken voor het opbergen van portemonnee of creditcard.Abloh beheerst de kunst een doodgewoon object/kledingstuk nét dat kleine beetje te twisten om het bijzonder en gewild te maken. Zelf noemt hij dat zijn 3%-formule.

Zijn zachte kant was ook zichtbaar, in aandoenlijke verwijzingen naar The Wizard of Oz: een T-shirt met print van Dorothy én een metalliczilveren poncho met de tekst follow the yellow brick road op de borstzak. Misschien ooit nog eens iets voor Youri Mulder.Donderdag vierde brillenmerk Ace & Tate, het succesverhaal uit Amsterdam, zijn vijfde verjaardag met een feest op een schip bij de NDSM-werf. Het merk biedt monturen tegen een vaste prijs (98 euro), een oogtest en same day-service. Als eerste onlinebrillenmerk hebben ze de optische industrie flink opgeschud. Na vijf jaar heeft het bedrijf 330 werknemers in 7 landen en 27 winkels. Het best verkochte ontwerp 'The Hudson' is nu in een limited edition uitgebracht.

De National Portrait Gallery in Londen wijdt een expositie aan de grote invloed die Michael Jackson heeft gehad op de muziek en kunst. Te zien zijn foto's, installaties, schilderijen en werken van 40 kunstenaars, inclusief Andy Warhol en David LaChapelle en Grayson Perry. T/m 2 oktober.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden