Plus

Eén app om alles af te rekenen? Die is nog ver weg

Tikkie, Payconiq, OK, Florin, Peaks Moneyou Go. Het aantal betaalapps voor de mobiel neemt hand over hand toe. Geen gebruiker die door dat woud nog een route weet.

Beeld Yoko Heiligers

Het lijkt een gouden greep. Eén app waarmee consumenten, ongeacht de bank waar ze klant zijn, geld naar elkaar overmaken, afrekenen bij winkel, café of restaurant of online en meteen de spaarpunten opstrijken.

Maar toen het Amsterdamse Payconiq twee weken geleden voorzichtig live ging, ontbrak een toonaangevende speler. ABN Amro had zich daags voor de lancering plots teruggetrokken. "Dat vinden we jammer, natuurlijk," zegt Frank van Tussenbroek van Payconiq. "Maar wij gaan verder met alle andere grote banken."

Niet betrouwbaarder
Het afhaken van ABN Amro maakt het prille landschap van mobiel betalen er niet overzichtelijker op. Er dreigt een overvloed aan betaaldiensten en apps, met tot gevolg een hoeveelheid keuzes die gebruikers kan afschrikken.

Banken, die zelf ook al mobiel betalen aan het ontwikkelen waren met apps voor Androidtelefoon, maken het er met app-strapatsen ook niet betrouwbaarder op. ING nekte al het met bombarie gelanceerde Twyp, Rabo stopte met GRPPY

Tikkie
ABN Amro houdt vast aan de al eerder gelanceerde eigen vriendenbetaalapp Tikkie, waarmee volgens de bank al 2 miljoen gebruikers geld naar anderen kunnen overmaken.

Over plannen om daar ook betalingen in cafés en winkels aan toe te voegen zwijgt ABN Amro veelbetekenend. Wel komt de bank binnenkort via dochter Moneyou met een eigen virtuele bank waar zowel per app gespaard als betaald kan worden.

Nodeloze chaos
Het vergelijkbare OK belooft vanaf april een financiële alles-in-éénapp, een onafhankelijk product. De Amsterdammers profileren hun toepassing als dé manier 'om orde te creëren in de nodeloze chaos'.

"Er zijn veel andere apps en plannen voor betaalapps," zegt Marieke Visser van OK, "maar die bieden een deeloplossing: of betalen of overmaken of sparen. De consument is wel klaar met aparte apps voor iedere toepassing en voor iedere partij."

Bij OK is mobiel betalen volgens Visser slechts een onderdeel. Het gaat ook om creditcardafrekeningen, online betalen, spaarkaarten en zelfs de virtuele opslag van ID-kaart, paspoort of tankpas. "Ons motto is: fragmentatie is de vijand."

Bankgegevens
Betaalapps als OK of Payconiq zijn niet afhankelijk van de banken waar de gebruiker zijn geld bewaart. Banken zijn sinds 1 januari verplicht betaalgegevens gratis te delen met zulke app-aanbieders mits de rekeninghouder daar toestemming toe geeft.

Maar of consumenten dat een goed idee vinden, moet blijken. Uit een peiling van de Consumentenbond bleek dat 95 procent van de leden er niets voor voelt buitenstaanders toegang te geven tot hun bankgegevens.

Grote namen
"De consument zal zeker iets van autoriteit zoeken als hij moet kiezen tussen toepassingen," beaamt Visser van OK, dat in tegenstelling tot Payconiq en Tikkie geen grote banken als achtervanger heeft.

"Daarom gaan wij bewust samen met winkeliers en partners naar buiten." Wie dat zijn, wil ze nog niet zeggen, maar net als bij de andere apps wordt geschermd met alle grote namen.

Jaar van mobiel betalen
Van Tussenbroek van Payconiq erkent dat succes een 'kip-en-eisituatie' is: consumenten zullen apps pas gebruiken als er voldoende winkels aangesloten zijn, winkels zullen de benodigde apparatuur pas installeren als er voldoende klanten zijn.

"Daarom is het belangrijk zo snel mogelijk te groeien. Wij verwachten dit jaar zo'n 25.000 tot 50.000 winkels aan te sluiten. 2018 wordt echt het jaar van mobiel betalen."

Beeld Yoko Heiligers
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden