PlusInterview

Een andere oudjaarsconference, over Aart Staartjes en het virus

Met De Andere Oudejaars nemen Patrick Nederkoorn en Jan Beuving afscheid van een onvergetelijk jaar. De oude opzet ging overboord. ‘Niemand was met 75 jaar bevrijding bezig.’

Jan Beuving en Patrick Nederkoorn - De Andere Oudejaars Beeld Maartje ter Horst
Jan Beuving en Patrick Nederkoorn - De Andere OudejaarsBeeld Maartje ter Horst

Het moest wel gek lopen wilde 75 jaar bevrijding niet hét thema van 2020 worden. Nederkoorn en Beuving hadden daarom een mooi plan bedacht voor hun eerste oudejaarsconference.

Nederkoorn: “We zouden het een half uur over 2020 hebben en daarna de oudejaars van 1945 spelen: ‘De oorlog is eindelijk voorbij mensen!’ Om vervolgens te kijken naar de verwachtingen die er in 1945 leefden en wat daarvan terecht is gekomen.”

Beuving: “Daarom heet de voorstelling De Andere Oudejaars. Omdat hij over een ander jaar zou gaan. Je ziet het nog op de foto. Patrick heeft een iPhone in de hand, ik luister naar een antieke radio. Maar als je een oudejaarsconference maakt, moet je meegaan met de actualiteit. Het was potsierlijk geweest als we dat plan hadden doorgezet.”

Aart Staartjes

Nederkoorn: “We wilden in mei op Texel het deel over 1945 uitproberen, maar dat ging niet door vanwege de coronamaatregelen. Toen we in juli weer begonnen, hebben we niet eens meer over de oude opzet nagedacht. Niemand was met 75 jaar bevrijding bezig.”

Het duo moest dus iets anders verzinnen. De Andere Oudejaars begint nu in een nog relatief normale wereld. Goed, er zijn verwoestende bosbranden in Australië en het rommelt in Irak, maar als Aart Staartjes op 10 januari met zijn brommobiel door Leeuwarden rijdt, is het coronavirus slechts een wolkje aan de horizon. ­Wat er vervolgens gebeurt, is bekend: Staartjes raakt gewond bij een ernstig ongeluk en overlijdt twee dagen later in het ziekenhuis.

Beuving: “We wisten dat we iets met Aart wilden doen in de voorstelling. Het kwartje viel toen ik het 17 minuten durende lied van Bob Dylan hoorde over de moord op John F. Kennedy. Ik zei tegen Patrick: we moeten een lang nummer maken dat zich in Aarts hoofd afspeelt. Waarin hij ziet hoe het virus over de wereld raast.”

Nederkoorn: “Aart doet zoveel generaties aan hun jeugd denken. Zijn dood lijkt bijna symbolisch: we moeten nu op eigen benen staan. Dat is wel een beetje mijn gevoel bij 2020. Het komt ook terug in het lied De vette jaren zijn voorbij.”

Net als in hun programma over de Belastingdienst botsen Beuving en Nederkoorn af en toe flink. Het grootste twistpunt is dit keer hoe kunstenaars omgaan met de huidige crisis.

Beuving: “Ik vertegenwoordig het rechtste standpunt, de Youp van ’t Hek-kant. Sommige artiesten zeiden: dan ga ik wel achter de vuilniswagen lopen. Daar heb ik meer mee dan met mensen die alleen klagen dat ze niet op kunnen treden. Ik vind het een voorrecht als je van kunst kunt leven.”

Microperspectief

Nederkoorn: “Dat is een discussie die we ook echt vaak voeren. Jan kijkt vanuit een meta­perspectief en dan kun je inderdaad makkelijk zeggen: het is niet erg als een deel van het kunstaanbod wegvalt. Zo kijkt Marianne Zwagerman ook naar het ‘dorre hout’ in de samenleving. Ik ben meer van het microperspectief. Sommige mensen hebben anderhalf jaar lang geen werk en vallen buiten elke regeling. Ik gun het iedereen dat je je leven kunt veranderen in hoogtijdagen. Als het móet vanwege zo’n virus vind ik dat erg wrang. Maar dan zegt Jan: luister eens...”

Beuving: “Wij zijn gewoon een moeilijk te verkopen product op dit moment. Tegelijk heeft 2020 meer dan ooit het belang van kunst bewezen. Denk aan al die mensen die op hun balkons stonden te zingen of op de bank films keken. Ik kom later in de voorstelling ook deels terug op mijn standpunten en dat is uit het leven gegrepen. Ik kreeg dit jaar een baan aangeboden buiten het theater, maar ik vind optreden toch het leukste wat er is.”

Nederkoorn: “Ik voel elke keer een ontlading als we op het podium staan. Al is het voor dertig man. Corona heeft voor mij onderstreept dat ik hier op mijn plek ben.” Beuving: “We hopen dat onze discussie ook iets zegt over andere mensen en beroepen. Ik denk dat iedereen in 2020 heeft gedacht: is wat ik doe wel van belang?”

De Andere Oudejaars is 13 december om 16.00 uur en om 19.15 uur te zien in De Kleine Komedie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden