Plus

Duurzame mode: daar is nu een museum voor

Amsterdam is een te gek interactief museum rijker: Fashion for Good. Het huist op de onderste etages van het gelijknamige, ambitieuze wereldwijde hoofdkwartier voor duurzame mode aan het Rokin. Doel? Bouwen aan een groeiende beweging van 'good fashion-lovers'.

Fashion for Good is sinds deze week open voor publiek Beeld Presstigieux

Zeven verdiepingen en bijna 900 vierkante meter zijn aan het ­Rokin gewijd aan verduurzaming van de modewereld. De Britse ontwerpster Stella McCartney kwam al bij Fashion for Good over de vloer en werd er gekoppeld aan de interessante start-up Colorifix.

Vertegenwoordigers van Kering, het luxeconglomeraat dat onder meer Gucci, Saint Laurent en Balenciaga in het portfolio heeft, waren donderdag op de openingsavond van het museum. Vorige week poseerde het Britse model Lily ­Cole, fanatiek duurzaamheidstrijder, er voor een fotosessie.

De interesse vanuit de modewereld voor duurzaamheid en een transparant productieproces is - onder druk van de publieke opinie - groot. Er is veel mis. De instorting van de Rana Plaza textielfabriek in 2013 in Bangladesh, met meer dan 1100 doden tot gevolg, ligt nog vers in het geheugen.

Alternatieven

Iedereen weet inmiddels ook dat de kledingindustrie een enorme impact heeft op het ­milieu. En dat terwijl we alleen maar meer willen. De gemiddelde Nederlander heeft volgens onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam 173 kledingstukken in de kast waarvan er 50 al meer dan een jaar ongebruikt zijn. Om een wit katoenen T-shirt te maken is 2700 liter water nodig.

Wereldwijd zijn er veel start-ups die alternatieven bieden die beter zijn voor het milieu, maar die vinden niet altijd de investering of aansluiting bij merken om op grote schaal te worden ingezet. Ook was nog geen overkoepelend orgaan dat deze start-ups in kaart brengt en hulp biedt.

Dat is er nu met Fashion for Good. Het initiatief begon 1,5 jaar geleden met een eerste financiële injectie van de C&A Foundation. Inmiddels hebben onder meer Kering, Adidas, PVH Corp. en Zalando zich als partner aangesloten.

De onderste drie verdiepingen van het pand zijn er voor het museum (zeven dagen per week gratis open voor publiek). Boven bevinden zich kantoren voor bedrijven die dezelfde duurzame missie hebben: de Organic Cotton Accelerator, de Sustainable Apparel Coalition, Made-By. Ook zijn daar gedeelde werkplekken voor ­entrepreneurs die er een dag per week een plek huren.

Amsterdam als hub
"Allemaal onder een dak, zodat ze zo veel ­mogelijk kunnen samenwerken," zegt Katrin Ley (45), de Duitse managing director van ­Fashion for Good, voorheen jarenlang werkzaam voor Adidas. "Onze ambitie om de modewereld te verduurzamen is ontzettend groot en complex, dus kennis delen en korte lijntjes zijn belangrijk."

De keuze voor Amsterdam is logisch vanwege de roots van C&A, maar de stad is tevens een duurzaamheidshub. Ley: "Veel innovaties vinden hier plaats, neem G-Star, maar er zijn ook veel duurzame start-ups gevestigd."

Beeld Kyla Elaine

Kern van Fashion for Good, legt Ley uit, is het zogeheten Innovatieplatform. Start-ups met een sociale missie worden voor dat platform gescout, gecoacht en geholpen in hun zoektocht naar klanten, investeerders, fabrikanten en ­retailers.

Inmiddels is er een database waarin 700 start-ups, van China tot Amerika, in kaart zijn ­gebracht. Zestig daarvan zijn gestart met een van de twee aangeboden programma's: het 12-weekse 'acceleratorprogramma' voor beginnende ondernemers en het 'scalingprogramma' van 18 maanden voor diegenen die de 'proof of concept-fase' voorbij zijn.

Bioglitters
MycoTEX bijvoorbeeld, het bedrijf van de ­Nederlandse Aniela Hoitink, maakt stof van mycelium (schimmeldraden) uit de wortels van een champignon. Bioglitz, een start-up van twee Amerikaanse vrouwen die in de cosmeticaindustrie werkzaam zijn, produceert bodymake-upglitters die niet op basis van petroleum zijn gemaakt.

Ley: "We hebben ze gekoppeld aan een bedrijf dat bioglitters zocht voor gebruik op stoffen en nu zijn ze aan het onderzoeken hoe hun product daarvoor geschikt gemaakt kan worden."

Het museum speelt net zo'n belangrijke rol bij het creëren van een minder vervuilende en transparantere modeindustrie. Bezoekers ­leren op een speelse manier wat mis is met de productie van kleding, wat er gebeurt voordat een T-shirt in de winkel ligt en wat de impact is van hun aankoop- en wasgedrag.

Kiezen voor wassen op 30 in plaats van op 40 graden heeft bijvoorbeeld een wezenlijk effect op het milieu.

Beeld C2C Design Studio
Beeld Presstigieux

Het museum heeft ook een 'cradle to cradle' designstudio (van het gelijknamige instituut in San Francisco, dat duurzaamheidscertificaten voor producten uitgeeft). Daar kun je je eigen 'goud-gecertificeerde' (op de meest duurzame manier, dus goed voor mens, milieu, planeet en dier, geproduceerde) T-shirt laten bedrukken, printen en kopen. Ook is er een ruimte waar resultaten van start-ups te zien zijn die het programma hebben doorlopen, zoals een jurk van Stella McCartney die is geverfd met producten van Colorifix.

Tevens is er een photobooth waar mensen een belofte kunnen doen. Hun foto verschijnt dan op de muur, samen met de potentiële impact van hun belofte op de modeindustrie. Na afloop ontvangt de bezoeker een gepersonaliseerde ­e-mail waarin zijn beloftes als reminder zijn verzameld. Voor op de koelkast.

Katrin Ley: "Heeft iemand aangegeven in de toekomst graag zijn eigen kleren te willen ­maken, dan tippen wij hem dat er binnenkort een workshop is van Kings of Indigo."

Het doel van het museum is om het gedrag van bezoekers te veranderen zodat er een groeiende creatieve beweging ontstaat van 'good
fashion-lovers'.

Denimjasje
Elke drie maanden behandelt het museum een nieuw thema met nieuwe verhalen en merken. Het huidige thema is water. Het Amerikaanse model Arizona Muse selecteerde haar favoriete producten voor The Good Shop. Ze koos onder andere een denimjasje en broek van het Nederlandse Kings of Indigo. Bij beide stukken is geen water gebruikt tijdens de productie. Ook koos ze regenjassen gemaakt van gerecycled plastic van het merk Insane in the Rain.

Fashion for Good, Rokin 102.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.