Plus

Duurzaam entree van een Japans merk

De Japanse keten Uniqlo opent eind deze maand een winkel in de Kalverstraat. Voor de campagne, te zien op abri's en trams, ging het bedrijf in zee met lokale helden. Marius Smit van Plastic Whale is er een van. Binnenkort vaart er een Uniqloboot door de grachten, gemaakt van opgevist plastic.

Op 28 september opent het filiaal van het Japanse Uniqlo in de Kalverstraat Beeld Uniqlo

Uniqlo was jarenlang een goed bewaard geheim in westerse modekringen. Niemand minder dan de Duitse Jil Sander ontwierp collecties voor de Japanse ­modeketen in haar zo geliefde minimalistische handschrift.

Zeer betaalbaar in tegenstelling tot haar eigen lijn die alleen voor de happy few was. Modeliefhebbers sloegen flink in, in die ene verdwaalde Uniqlowinkel in Parijs of Londen, of tijdens een tripje naar Tokio.

Inmiddels heeft het bedrijf zo'n 2000 winkels, het merendeel in Azië, de afgelopen twee jaar opende het twee winkels per maand in Europa of Noord-Amerika, de grootste groeimarkten voor het merk.

Jil Sander is vervangen door ­artistic director Christophe Lemaire, eveneens een match made in heaven. Voorheen werkzaam voor Hermès, concentreert Lemaire zich nu weer op zijn eigen label. Én op de Uniqlo U-collectie, waarin hij experimenteert met materialen en technieken.

Daarnaast biedt het merk een basiscollectie van tijdloze, kwalitatief goede essentials voor een redelijke prijs. Ze hebben er zelfs een term voor bedacht: LifeWear.

Lemaire ontwerpt ook één op één voor tennissers en merkambassadeurs Kei Nishikori en ­Roger Federer. De laatste tekende onlangs een contract met het merk.

Het zou gaan om 300 miljoen dollar in tien jaar tijd, waarvoor hij niet eens een balletje hoeft te slaan. Indien voor lange tijd geblesseerd, stroomt het geld gewoon binnen. Het was wereldnieuws.

To A New Everyday
Marius Smit had echter, tot het telefoontje met het verzoek tot samenwerken uit Japan kwam, nog nooit van het merk gehoord.

"Sinds ik zeven jaar geleden met Plastic Whale ben gestart heb ik oogkleppen op," zegt hij verontschuldigend. "Het heeft mijn leven compleet op zijn kop gezet." Het succes van zijn bedrijf - plastic opvissen uit de Amsterdamse grachten en daar boten van maken om weer plastic mee te gaan vissen - is hem overvallen.

"En ik heb een jong gezin, mijn zoons willen in het weekeinde ook aandacht, dan ga je niet gezellig voor jezelf shoppen. Eén keer per jaar sla ik basics in van goede kwaliteit, dus daar is een match met Uniqlo."

Beeld Mounir Raji

Met de campagne To A New Everyday wil de winkelketen zeven lokale helden die iets goeds of vooruitstrevends doen voor de stad in het zonnetje zetten, en ook echt iets voor hen betekenen. Smit is één van hen.

"Verdomde leuk, op modegebied waren we nog niet aanwezig, dus voor ons heel interessant. Ook om te kijken wat er nog meer uit de samenwerking kan voortkomen."

Zo voerde Uniqlo onlangs een herbruikbare tas in, gemaakt van gerecyclede plastic tasjes. Niet uit de grachten van Amsterdam, maar wat niet is kan nog komen.

De samenwerking start nu met een Uniqlo­designsloep - uiteraard gefabriceerd van opgevist plastic ­- die twee jaar lang door de grachten gaat varen.

In de winkel in de Kalverstraat zal ook aandacht worden besteed aan de missie van Plastic Whale, om zo meer mensen te enthousiasmeren plastic te gaan vissen. Of, naar voorbeeld van bedrijven als Tony's Chocolonely, Brabantia en dus Uniqlo, een sloep te adopteren. Er varen er nu negen in Amsterdam, twee in Rotterdam.

10 Oktober, de dag van de duurzaamheid, wordt er in Rotterdam een gouden boot gepresenteerd, onderdeel van de campagne Van Zooi naar Mooi, een initiatief van onder meer de ­gemeente.

Er rijdt al een gouden vuilniswagen door de stad, die toont dat vuil veel geld waard kan zijn. Smit: "Wij willen laten zien dat plastic geen waardeloos afval is, maar een waardevolle grondstof, zeg het nieuwe goud."

Met zijn bedrijf viste hij tot nu toe 146.000 flessen uit de grachten en 2914 zakken vol overig ­afval (plastic zakken, gympen, tasjes). Dat laatste gaat met de vuilnisman mee, want daar kan hij nu nog niets mee. In de zomer worden vele wietzakjes opgevist.

"Mensen zitten langs de kant een joint te draaien, op een gegeven ­moment wappert zo'n zakje dan het water in. Hetzelfde gebeurt met afval uit vuilniszakken die door meeuwen worden opengescheurd."

Plastic Whale Circular Furniture
Het gekste wat hij ooit heeft opgevist: een plastic tas vol papiergeld. "Ik was die dag weer eens zelf aan het schipperen, iemand haalde die zak binnen en ik haastte me om te roepen: alles wat wordt opgevist is officieel eigendom van Plastic Whale! Maar het bleek nepgeld te zijn, vast ­afkomstig van een ripdeal.

Beeld Uniqlo

We halen sowieso heel veel portemonnees uit het water, van mensen die gerold zijn. Vaak zit er nog een rijbewijs of creditcard in, dan zoeken we via Facebook contact met die persoon."

Plastic Whale telt inmiddels tien man personeel en er is een poule van veertig schippers die worden betaald om 'te schipperen', zoals Smit het noemt. Er vaart dagelijks wel een sloep uit.

Vorig jaar zijn we met 6000 mensen de grachten op gegaan, dit jaar komen we op 10.000 plus." Daarnaast is er een scholenprogramma en lesstof ontwikkeld. Groepen 7 en 8 kunnen dankzij donaties gratis vissen.

Sinds een jaar werkt Plastic Whale ook samen met Vepa, een grote producent van kantoormeubilair uit Hoogeveen, aan Plastic Whale Circular Furniture. Zo werd onder meer een vergadertafel ontworpen geïnspireerd op een walvis, vervaardigd van gerecycled grachtenplastic.

"Vanwege de vele orders zijn we nu echter op het punt beland dat we niet meer genoeg grondstoffen uit de grachten kunnen halen. Daarom ­investeren we in Sweepsmart in Bangalore, ­India, een project van Silvia de Vaan en Niels van den Hoek. Zij pakken de afvalbergen daar aan door samen te werken met waste pickers die het afval eveneens sorteren en recyclen."

Vanuit de hele wereld wordt Smit momenteel benaderd door partijen die grondstoffen van hem willen kopen.

"Sieradenmakers, een bloempottenfabrikant, een fietsenmerk. De waardecreatie van plastic is een enorme vlucht aan het nemen. Te gek natuurlijk. Ik geef veel ­lezingen en als ik zeven jaar geleden vroeg wie er nog nooit van de term 'plastic soep' had ­gehoord, gingen er veel vingers de lucht in. Nu nul."

"Daar heeft Boyan Slat van The Ocean Cleanup een belangrijke rol in gespeeld, maar er zijn nog vele andere initiatieven. We gaan de goede kant op, maar het tempo mag van mij nog wel een tandje hoger."

Beeld Uniqlo

Vondel '18

Zaterdag organiseert het Nederlandse skatemerk Pop Trading Company, in samenwerking met Vans off the Wall, de eerste editie van Vondel '18.

Een skateboardwedstrijd in het Vondelpark Openluchttheater met een indrukwekkende line-up van enkele van de beste skateboarders ter wereld (onder meer Remy Taveira, Jerome Campbell en Axel Cruysberghs) en drie generaties dj's op het podium.

De wedstrijd is ontstaan uit heimwee naar de jaren waarin de ­mobiele telefoon nog niet onze eerste prioriteit was. Foto's maken niet toegestaan, alleen 'ouderwets' analoog (met rolletjes). 14.00 tot 20.00 uur.

'Drop zero'

Met een 'instaselfie' lanceerde ontwerper Riccardo Tisci woensdag op zijn eigen Instagramaccount 'drop zero', het eerste, 'slechts 24 uur verkrijgbare' product van het Britse ­modehuis Burberry.

Het zwarte T-shirt met het nieuwe Thomas Burberry Monogramlogo was donderdag alleen via sociale media te koop. Meer drops volgen snel.

Na Tisci's debuutshow voor Burberry tijdens London Fashion Week op 17 september, zal er een selectie ontwerpen beschikbaar zijn via Instagram, Wechat en in de flagship store (vanaf 5.30 pm) in de Londense Regent Street.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden