'Dutch paradox' wekt verbazing in het buitenland

Buitenlandse media berichten volop over de Tweede Kamerverkiezingen. Ze geven een beeld van een dwalend land met intolerante burgers, ondanks economische voorspoed.

De BBC laat kijkers de Kamergotchi zien, de door Arjen Lubach bedachte app voor de KamerverkiezingenBeeld BBC

Wat is mis met Nederland? Die vraag domineert de buitenlandse berichtgeving over de verkiezingen. Waar Nederland er doorgaans bekaaid afkomt, is de belangstelling nu overweldigend. Of we daar blij mee moeten zijn, is de vraag.

De meeste aandacht trekt Geert Wilders, doorgaans aangeduid als de Nederlandse of de kleine Trump. Dat doet de Amerikaanse president geen recht, meent website The Intercept. 'Als het gaat om islam en moslims is de president van de VS opmerkelijk gematigd vergeleken met de bombastische PVV-leider.'

Europa's gevaarlijkste man? heet een tv-documentaire van producent Journeyman Pictures. 'Portret van een ­xenofoob' kopt Le Monde vrijdag op de voorpagina bij een grote foto van Wilders. Pagina 2 en 3 zijn volledig aan 'boos Nederland' gewijd.

Rijker, gezonder en gelukkiger
De verkiezingen gaan over de identiteit van ­Nederland, is de communis opinio. Of het nu de Duitse ARD, de Britse BBC of het Amerikaanse CNN is, er klinkt verbazing over de steun voor Wilders in combinatie met de fraaie economische cijfers.

De statistieken bewijzen dat het ­Nederland goed gaat, schrijft Der Spiegel. 'In weinig landen zijn de burgers rijker, gezonder en gelukkiger,' aldus de Financial Times, die probeert de Dutch paradox te verklaren.

De krant ziet de kwaliteit van banen afnemen door de opmars van tijdelijke contracten.

De Belgische VRT wandelt met IJburg­bewoonster Xandra Lammers door keurig aangeharkte straten. De dochter van de oud-PvdA-wethouder verhaalt tot verbazing van de verslaggever over overlast, radicalisering en andere gettoachtige ontwikkelingen.

De ARD merkt op dat tachtig procent van de Nederlanders níet op Wilders stemt. Op wie dan wel, dat vinden internationale media minder interessant. Pechtold, Buma, Rutte - vergeleken met Wilders komen ze sporadisch aan bod. Jesse Klaver trekt meer belangstelling. De Financial Times voorspelt een sleutelrol voor hem in de formatie.

Over de geringe kansen van de PVV op regeringsdeelname bericht men minder gretig. Pers­bureau Reuters wijst erop, maar parafraseert vervolgens niet nader genoemde analisten, die serieus zouden spreken over een scenario waarbij VVD en CDA zo afgetekend van de PVV verliezen dat Rutte en Buma aftreden. Vervolgens zou Wilders kunnen regeren.

Hoofddoek afgerukt
De Duitse site Merkur verkondigde dinsdag nog dat de PVV 25 procent van de stemmen kan halen. De Peilingwijzer (het gemiddelde van een reeks peilingen) houdt het op 15 procent.

Intellectuelen als Geert Mak mogen duiken op als duider. Op de Duitse tv vertelt Mak dat Nederland te veel vertrouwen had in globalisering, bij BBC's Newsnight dat het land met al zijn minderheden alleen kan overleven dankzij tolerantie.

In een andere BBC-reportage vertelt de Amsterdamse Hafsa Mahraoui hoe haar hoofddoek is afgerukt na de moord op Theo van Gogh.

Sylvana favoriet
NRC-columnist Bas Heijne legt de Frankfurter Allgemeine uit dat Nederlanders het gevoel kwijt zijn dat ze hun eigen lot bepalen. De Duitse krant verbaast zich over een campagnespotje van de PVV met beelden van cultuursymbolen die onder druk zouden staan (Zwarte Piet, een kerstboom en paaseieren): 'Bijna een parodie'.

Sylvana Simons is ook favoriet als duider. BBC's Newsnight vertelt ze in klinkend Engels dat onze tolerantie weinig voorstelt. Op Al Jazeera zegt ze dat we racistisch zijn, net als andere West-Europese landen, en dat haar partij zich als enige verzet tegen Wilders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden