PlusInterview

Drie twintigers doen onderzoek naar geld: ‘Wij betalen straks de bonnetjes’

In Stand van Nederland: Generatie Next, onderzoeken drie twintigers hoe de koek in de maatschappij wordt verdeeld. ‘Onze generatie moet óók ruimte krijgen.’

Jill Bleiksloot, rechts van Raquel Schilder en Elen Demir: ‘Het is nooit leuk iets kuts over jezelf te ­lezen, maar reaguurders zitten altijd klaar om aan te vallen. Dat is dan maar zo.’ Beeld WNL
Jill Bleiksloot, rechts van Raquel Schilder en Elen Demir: ‘Het is nooit leuk iets kuts over jezelf te ­lezen, maar reaguurders zitten altijd klaar om aan te vallen. Dat is dan maar zo.’Beeld WNL

Het is cliché, maar moet toch gezegd: wij moeten straks de bonnetjes betalen van de economische crisis die er aankomt, aldus Elen Demir (25). Met ‘wij’ bedoelt ze haar generatie, die al een eerdere crisis moest doorstaan en die er door de gevolgen van de pandemie nog een staat te wachten.

“Voor ons wordt het op heel veel vlakken lastig,” zegt Demir, die politiek redacteur is bij WNL en met het programma Stand van Nederland: Generatie Next haar presentatiedebuut maakt. “Jonge ondernemers, freelancers zonder pensioen, medewerkers bij start-ups die nu een andere baan moeten zoeken. En dat starters nog altijd moeilijk aan een huis kunnen komen, is ook een pijnpunt.”

Het stoort Demir dat op televisie oudere mensen de publieke opinie bepalen en nog te vaak aan talkshowtafels zitten om problemen te duiden. Onze generatie moet óók de ruimte krijgen op televisie vinden de drie vrouwen.

Stand van Nederland is daarom in een jonger jasje gestoken en voortaan wekelijks op NPO 2 te zien, in plaats van maandelijks. ­Behalve Demir zijn ook Jill Bleiksloot (27) en ­Raquel Schilder (27) onderdeel van het presentatietrio.

Nieuwe gezichten

Schilder heeft lang getwijfeld over haar overstap naar WNL. Ze was de afgelopen anderhalf jaar verslaggever bij NOS op 3. “Het programma trok me direct, maar is het niet te vroeg om over te stappen, dacht ik. Uiteindelijk heb ik het ­gewoon gedaan. Voor mij was de twijfel juist een teken dat ik de uitdaging moest aangaan.”

Demir vindt het behalve noodzakelijk bijzonder dat nieuwe gezichten ‘zo’n grote kans krijgen’. “Je wordt zichtbaar op een voor mij nog onbekend en groot terrein. Dat is heel spannend.” Ze hoopt net als Schilder op respijt van kijkers. “Mensen denken dat je heel wat hebt ­bereikt als je een tv-programma presenteert, maar we zijn beginnend en moeten nog veel leren.”

Bleiksloot, ook presentator bij Goedemorgen Nederland, weet wel waar ze op kan rekenen: “Het is nooit leuk om iets kuts over jezelf te ­lezen, maar ik weet ook dat ‘reaguurders’ altijd klaarzitten in de bosjes om aan te vallen. Dat is dan maar zo. Ik sta er lekker nuchter in.”

In het vernieuwde economische onderzoeksprogramma willen de twintigers grotere onderwerpen naar zich toe trekken en vanuit hun eigen perspectief ­onder een vergrootglas houden. De gemene ­deler? Geld.

Nieuwsgierigheid

Volgens de programmamakers is geld hetgeen dat in dit land van uitersten iedereen verbindt. “Geld maakt de economie en de economie maakt de maatschappij. Een systeem waar ­iedereen in zit, maar niemand wat van begrijpt.”

Daar willen de presentatoren verandering in brengen. “We doen onderzoek vanuit onze ­eigen nieuwsgierigheid en blijven niet alleen bij het duiden,” zegt Bleiksloot. “We kijken ook naar oplossingen. Wij willen weten hoe het met onze toekomst zit en wat we kunnen onder­nemen om dingen te veranderen.”

Bleiksloot duikt in een van de afleveringen bijvoorbeeld in de pensioenwereld. “Ik wist tot vlak voor die uitzending niet hoe het met mijn eigen pensioen zat,” geeft ze toe. In het programma wil ze niet blijven hangen bij het meest gangbare. Juist niet. “Het huidige stelsel lijkt instabiel. Dan kun je gaan zeuren, maar ook de handen uit de mouwen steken en kijken naar andere mogelijkheden. Want stel dat je geen gebruik wil maken van het conservatieve pensioenstelsel? Hoe zorg je er dan voor dat je later alsnog een goed gevuld pensioenpotje hebt?”

Ze spreekt onder andere met een koppel dat in de afgelopen vijf jaar 22 panden heeft weten aan te kopen en te verhuren. “Hoe doe je dat? Of die hele ‘Firebeweging’, waarbij mensen streven naar financiële onafhankelijkheid en vervroegd pensioen. Hoe werkt dat en wat zijn de gevolgen voor het pensioenstelsel zoals we dat kennen?”

Verkiezingen

In aanloop naar de verkiezingen worden ook de politieke campagnes onderzocht. Dat onderwerp kwam voort uit de fascinatie van presentator Schilder. “Je hoort dat er in de VS veel met geld wordt gesmeten om een stem te winnen. Hoe is dat in Nederland? Wat zijn jouw en mijn stem waard? Hoeveel geld betaalt een partij uiteindelijk om mij dat rode bolletje onder haar partijnaam te laten inkleuren?”

Als het aan de programmamakers ligt, wordt Stand van Nederland: Generatie Next een programma dat generaties met elkaar verbindt. Bleiksloot: “Het wordt uitgezonden op NPO 2. Daar is de gemiddelde kijker ouder. De onderwerpen staan meestal centraal in het leven van mensen onder de 41, maar de NPO 2-kijker heeft kinderen of kleinkinderen met dezelfde problemen. Ik denk dat we juist voor meer begrip ­kunnen zorgen bij ouderen, door vanuit ons perspectief uit te leggen wat er allemaal speelt.

Stand van Nederland: Generatie Next, iedere ­donderdag 22.10 uur, NPO 2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden