Plus Reportage

Drie tientjes per kunstwerk, en prompt kopen jongeren ook

Werk van de Amerikaanse kunstenares Kirsten Phipps (1993) voor GIFC Amsterdam. Beeld Kristen Phipps

Kunst hoeft niet duur te zijn. Tijdens het tweedaagse evenement Got It For Cheap worden honderden werken aangeboden voor de eenheidsprijs van 30 euro.

Wat kan je kopen voor 30 euro? Een zomerbloesje, twee thrillers voor op het strand of duizend internationale belminuten. Dat zijn de standaardantwoorden. Minder voor de hand liggend is dat je voor dat bedrag ook een uniek kunstwerk kunt aanschaffen. Vrijdag en zaterdag heb je bij H.E.R.O. Gallery in Noord de keuze uit honderden tekeningen en schilderingen. De passende titel van dit evenement: Got It For Cheap.

Het idee voor deze garage sale onder de verkooptentoonstellingen komt uit de koker van kunstenaar Charlie Roberts. “Toen ik eind 2014 een expositie had in Kopenhagen, had ik in de achterruimte van de galerie een stapel van tweehonderd tekeningen neergelegd. Misschien interessant voor mensen die geen geld hebben om een schilderij op doek te kopen, dacht ik.”

Dat bleek inderdaad het geval. Tieners en twintigers die doorgaans niet tot het kopers­publiek behoren, liepen de deur uit met een werk onder de arm. Reden voor Roberts om collega’s te benaderen voor een herhaling. Samen met Chris Rexroad van 0-0 LA Gallery organiseerde hij in 2015 de eerste editie van Got It For Cheap, waarbij werken werden aangeboden voor 30 dollar. Uitbreiding van GIFC naar andere Amerikaanse en Europese steden volgde snel, waarbij inmiddels werk van ruim 2500 kunstenaars is aangeboden. De Amsterdamse editie is de Nederlandse première.

Volgers vereist

Got It For Cheap zou onmogelijk zijn geweest zonder Instagram, vertelt Roberts. “Wij werken niet met een aanmeldingsprocedure of selectiecommissie maar puur op basis van uitnodiging. En dat gebeurt voor 95 procent via Instagram. In iedere nieuwe stad waar we komen, zoeken we kunstenaars of curators met veel volgers. We laten hen de uitnodiging versturen en dat werkt als een soort olievlek. In Amsterdam was ons beginpunt Peter Schuyff, die mijn docent was op de kunstacademie in Canada maar inmiddels weer woont en werkt in Nederland.”

Het uitnodigingsbeleid via sociale media zorgt voor een zeer divers aanbod. “We hebben werk getoond van 13-jarige beginners maar ook vaak tekeningen van midcareer kunstenaars die internationaal succes hebben.” Om mee te mogen doen hoeven ze enkel te voldoen aan één eis: het werk mag niet groter zijn dan een A4’tje. “De reden is praktisch,” legt Roberts uit. “Een stapel papier laat zich nu eenmaal makkelijker versturen per post vanuit LA, waar alles wordt verzameld.”

In de galerie wordt het aanbod gepresenteerd op tafels. De tekeningen kunnen gesigneerd zijn of niet. Er staan in ieder geval geen naambordjes bij, alleen nummers. Je koopt dus puur op de zeggingskracht van het werk. Na de koop kun je bij het nummer een naam krijgen.

“De eenheidsprijs van 30 euro is gebaseerd op het bedrag dat een collega-kunstenaar zou betalen voor een werk,” vertelt Roberts. “De meeste jongeren kunnen het zich ook veroorloven, al verschilt dat per locatie. In Scandinavië kopen mensen meestal twee of drie werken, in New York blijft het meestal bij één. Maar de recordkoper ging naar huis met honderdvijftig tekeningen, een flink pak.”

In de rij aansluiten

Naast eerste-keer-kunstkopers trekt Got It For Cheap flink wat op koopjes jagende verzamelaars. Zij moeten net als iedereen in de rij aansluiten. Bij Amerikaanse edities kan die rustig driehonderd man lang kan worden. “Wij doen niet aan VIP previews. Als de deur opengaat geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Zo heeft iedereen kans op een werk van een bekende naam. Bovendien is het aanbod van populaire kunstenaars beperkt tot één per koper.”

Inmiddels hebben Roberts en Rexroad het concept uitgebreid. Onder de naam Velvet Rope bieden ze werken op A3-formaat aan voor 100 euro. “Eind 2019 gaan we het proberen met een bedrag van 400 euro en een formaat van A1 of A2. Wie weet, als deze Amsterdamse editie van Got It For Cheap succesvol is, komen we terug met die grote werken.”

Got It For Cheap: 2 en 3 augustus in H.E.R.O. Gallery, Beitelkade 4.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden