Drie keer zoveel winst voor maker Call of Duty

Activision, de maker van de populaire videogame Call of Duty, heeft zijn winst in het laatste kwartaal meer dan verdrievoudigd. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het dochterbedrijf van Vivendi donderdagavond laat bekendmaakte. De winst kwam uit op 354 miljoen dollar (ruim 264 miljoen euro) in de 3 laatste maanden van 2012, terwijl die in dezelfde periode een jaar eerder nog 99 miljoen dollar was.

Beeld uit Call of Duty.Beeld AP

De enorme toename van de winst was vooral te danken aan de release van Call of Duty: Black Ops II. Dat populaire schietspel bezorgde het bedrijf binnen 15 dagen na de eerste verschijning meer dan een miljard dollar aan omzet. Nooit eerder leverde een videogame zo snel zoveel geld op. Ter vergelijking had Avatar, de film die als snelste een miljard dollar opbracht, ruim 2 dagen langer nodig dan Call of Duty om tot die mijlpaal te komen.

Het laatste kwartaal zorgde voor bijna 31 procent van de totale winst die Activision behaalde in het afgelopen jaar. Die was met ruim 1,1 miljard dollar bijna 6 procent hoger dan in 2011.

De omzet in het vierde kwartaal steeg ook, met meer dan 25 procent naar bijna 1,8 miljard dollar. In 2011 bleef de omzet in de periode van kerstmis en Thanksgiving, waarin traditioneel veel cadeaus worden gekocht, steken op iets meer dan 1,4 miljard dollar. De totale omzet in 2012 kende een minder grote toename. Die ging maar met 2 procent omhoog naar 4,9 miljard dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden