Review

Drie actrices voor die ene Marilyn

Marilyn Monroe: diamonds are a girl's best friend, Matzer Theaterproducties.

Sekssymbool voor de ene helft van de wereld, rolmodel voor de andere - maar van binnen was Marilyn Monroe een kwetsbaar meisje dat hunkerde naar bevestiging en haar innerlijke leegte volstortte met drank en barbituraten.

Vier schrijvers, drie actrices, twee muzikanten en één regisseur vertellen in Marilyn Monroe: diamonds are a girl's best friend haar verhaal. Hoe ze in 1926 als Norma Jeane Baker geboren werd en 36 jaar later stierf aan een overdosis slaapmiddelen. Hoe ze trouwde en scheidde - niet één keer, maar vaak. Hoe ze ?fotomodel werd, en Hollywoodster, en de beroemdste vrouw van de twintigste eeuw.

Het is biografisch toneel en muziektheater ineen, deze montagevoorstelling waarin drie blonde ?actrices zich in identieke, diep ?uitgesneden jurkjes rechtstreeks tot de zaal richten. Ieder van hen ver?tegenwoordigt een ander stukje van de vrouw die zich 'niet kan herinneren ooit maagd te zijn geweest'.

Marlijn Weerdenburg is de zingende glamourgirl, Fokka Deelen de nadenkende Marilyn die Ulysses leest en Wendell Jaspers het breekbare meisje dat huilt om gemaaide bloemen, maar onzichtbaar verstopt blijft achter een stralende glimlach en weelderige krullen.

Met mooie kleine liedjes voorzien Helge Slikker en Jasper Boeke het geheel van een sfeervol muziek?decor dat Monroe's stemmings?wisselingen adequaat onderstreept. Als tegenspel biedende acteurs zijn ze minder op hun plek, hoewel Boeke een mooie Arthur Miller neerzet.

Uit de teksten van Frouke Fokkema, Peter De Graef, Frederieke Hijink en Gerardjan Rijnders ontstaat het beeld van een beschadigd kind dat ondanks zichzelf uitgroeide tot een icoon.

Wendell Jaspers is degene die deze Marilyn het krachtigst weergeeft. Zij krijgt van regisseuse Madeleine Matzer ook de meeste tekst. Haar zorgvuldig gekapte blonde lokken worden per scène piekeriger terwijl ze vloeiend schakelt tussen lichte hysterie, vertwijfeling en aanbiddelijkheid.

Bij haar rijke spel steken de andere twee wat bleekjes af. Ze krijgen niet de tekst en de ruimte om te excelleren, maar missen ook Jaspers' natuurlijke charisma dat haar tot de meest authentieke Marilyn maakt. Het roept de vraag op waarom Matzer koos voor drie actrices. Omdat het voor één enkele actrice onmogelijk is om Marilyn te benaderen, zei ze in een interview. Maar dat geldt evenzeer voor drie.

Uiteindelijk is het Jaspers die op het netvlies blijft hangen. Pruilend, smachtend, sensueel lonkend - mooie vrouw en mysterieuze mythe tegelijk. (JOUKJE AKVELD)

Marilyn Monroe: diamonds are a girl's best friend, Matzer
Theaterproducties. Gezien 24/4 in Den Haag. 4 en 5/5 in Bellevue, Amsterdam.

Rechts Marlyn Monroe (11-11-1960) met haar toenmalige man schrijver Arthur Miller. Foto EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden