PlusSerie

Dramaserie Them: racisme en horror in de suburbs van Los Angeles

Them Beeld Prime Video
ThemBeeld Prime Video

Tussen 1916 en 1970 verhuisden zo’n zes miljoen zwarte Amerikanen uit de zuidelijke staten naar steden als Los Angeles, New York en Chicago. Deze Great Migration was ingegeven door de ijdele hoop op betere banen in de grote steden en minder racistische vooroordelen dan in het zuiden van de VS. De serie Them draait om een van die families: Henry (Ashley Thomas) en Livia ‘Lucky’ Emory (Deborah Ayorinde), die in 1953 met hun dochters Ruby en Gracie verhuisden van het platteland van North Carolina naar de aangeharkte wijk Compton in Los Angeles. ‘De volgende gebeurtenissen vonden plaats in de eerste tien dagen’, kondigen de makers van Them tegen een omineus bloedrood vlak aan.

De Emory’s zijn de eerste zwarte ­bewoners in de leliewitte suburb en ze worden door de buurtbewoners met een mengeling van argwaan en afgrijzen aangekeken. Henry, die een baan als ingenieur heeft bemachtigd, denkt dat het wel zal loslopen, maar zijn vrouw Livia is er niet gerust op. Want stond in het koopcontract van het huis niet dat er eigenlijk geen ‘personen met negerbloed’ in de wijk mogen wonen?

Porseleinen pop

Vooral overbuurvrouw Betty Wendell, die met haar hagelwitte gezicht aan een porseleinen pop doet denken, verbergt achter haar tandpastaglimlach een beerput vol vooroordelen. Deze buurtbemoeial vergelijkt haar nieuwe zwarte buren met oprukkende schimmel en houdt haar witte buurtgenoten voor: ‘Het begint met één familie. Ze komen van een plek die slechter was, dus om ze weg te krijgen moeten we het hier erger maken dan het hiervoor was.”

Daar laten de buren geen gras over groeien, want ze zien de waarde van hun huis al kelderen. Het getreiter begint al op de eerste dag en niet veel later moet de hond van de Emory’s eraan geloven. Op school heeft Ruby het zwaar: wanneer ze als enige in de literatuurles het juiste antwoord weet te geven, beginnen haar witte klasgenoten apengeluiden te maken, een scène die door merg en been gaat.

Wat het beklemmende Them doet uitstijgen boven het doorsnee vooroordelen-in-de-suburbsdrama is de creepy horrorlaag. Zowel Henry als Livia worstelt met spoken uit het verleden: Henry heeft een oorlogstrauma en Livia nachtmerries over hun zoontje. Wat daarmee is gebeurd wordt stukje bij beetje onthuld. Uit de proloog wordt al duidelijk dat het iets naars moet zijn geweest, maar de onthulling halverwege de serie komt alsnog als een stomp in de maag aan.

Intussen is het ook niet pluis in hun doorzonwoning, want het spookt in de kelder waar de jongste dochter Gracie verschijningen meent te zien.

Horrorelementen

De horrorelementen maken Them nog beklemmender. Die combinatie is weliswaar niet nieuw: scriptschrijver Jordan Peele strooide er al rijkelijk mee in zijn Oscarwinnende script voor Get Out (2017) en de door Peele geproduceerde tv-serie Lovecraft Country (2020) gebruikte ook horrorelementen tegen de achtergrond van het bevooroordeelde Amerika van de jaren 50. Origineel is de insteek dus misschien niet, maar effectief en intrigerend is hij wel. Zeker tegen de achtergrond van zo’n fris ogende sub­urb waarin elke oneffenheid zorgvuldig onder het keurige grasveld wordt geveegd.

Them

Van: Little Marvin
Regie: Nelson Cragg e.a.
Met: Deborah Ayorinde, Ashley Thomas, Allison Pill
Te zien op: Prime Video, 10 delen vanaf 9 april

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden