PlusInterview

Dramaserie Dertigers was een schot in de roos: ‘Iedereen kan zich erin herkennen’

Joy Wielkens en Leonoor Koster in Dertigers. Beeld BNN VARA
Joy Wielkens en Leonoor Koster in Dertigers.Beeld BNN VARA

Na het eerste seizoen van de dramaserie Dertigers werden direct twee extra seizoenen ingekocht. Regisseur Elzelien Peters trekt daarin haar eigen plan. ‘Je kunt het nooit voor iedereen goed doen.’

Het was een onopzettelijk schot in de roos, het succes van het eerste seizoen van Dertigers. De van oorsprong Belgische dramaserie werd naar Nederland gehaald en met minimale aanpassingen en ‘low budget’ opgenomen. Uiteindelijk werd de NPO-serie van BNNVara maar liefst 5,3 miljoen keer bekeken. Regisseur Elzelien Peters, die ook betrokken was bij Jeuk en ’t Schaep met de 5 pooten, hoorde opvallend vaak mensen in haar omgeving zeggen dat ze de serie hadden gezien. “Ik denk dat dat toch komt door de herkenbaarheid en de groepsdynamiek.”

Vrienden die verliefd op elkaar worden, maar twijfelen omdat ze hun vriendschap niet op het spel willen zetten. Een gezin met kinderen waarvan de ouders met elk een eigen drukke baan langs elkaar heen leven en op elkaar uitgekeken raken. Een dertiger die een carrièrekans krijgt in het buitenland en twijfelt of ze daarvoor huis en haard moet achterlaten. Omgaan met een dementerende moeder, ongelijke verwachtingen binnen een relatie, co-ouderschap, een carrière combineren met een sociaal leven, een foute vriend, het komt allemaal voor in echte leven én in Dertigers.

Veel meer stelletjes

Zowel persoonlijke dilemma’s als de gezamenlijke problemen vormen de rode draad in de serie over de Amsterdamse vriendengroep, die bestaat uit acteurs Joy Wielkens, Wieger Windhorst, Justus van Dillen, Lykele Muus, Leonoor Koster, Eva Laurenssen, Jelle de Jong en Gürkan Küçüksentürk.

“Het verhaal speelt zich af in de Randstad, maar ik denk dat de problematiek niet erg randstedelijk is”, zegt Peters. “Daarom kan iedereen zich erin herkennen. Er zijn bijvoorbeeld veel meer stelletjes dan gebruikelijk is in de grote stad.”

Het tweede seizoen, dat vanaf 23 augustus dagelijks te zien is op NPO3, heeft Peters, samen met acteur en schrijver Lykele Muus, meer naar zich toegetrokken en ‘vernederlandst’. “Het oorspronkelijke script is geschreven door Belgen. Die hebben de neiging om overal omheen te draaien, terwijl Nederlanders recht voor hun raap zijn. En in vriendengroepen zijn Nederlanders niet altijd aardig voor elkaar.” De Nederlandse versie is ook luchtiger dan die van de zuiderburen en ‘met meer humor’. “Doordat we sommige scènes korter konden maken, omdat we veel eerder tot de kern konden komen, konden we eigen scènes met humor toevoegen. Dat is ook belangrijk in een dramaserie.”

Diversiteitsstation gepasseerd

Peters: “We hebben bijvoorbeeld niet te veel aandacht besteed aan het homostel in de vriendengroep. Ik vind een homostel niet wereldschokkend. Dat ligt in België anders. Emancipatie van homoseksualiteit is belangrijk, maar ik wil dat laten zien zonder heel erg op de barricades te staan. Bij de Belgen had een van de homomannen enorme problemen met zijn stiefmoeder om zijn geaardheid. Ja, dat station zijn we in Nederland wel gepasseerd.”

Net als het diversiteitsstation. Dat zo’n serie divers moet zijn, daar let ik wel op, want dat is belangrijk. Bij het eerste seizoen heb ik daar ook op gelet, maar ik kan concluderen dat je het op dit gebied eigenlijk nooit helemaal goed kunt doen. Er was een stel – ze zijn inmiddels uit elkaar – waarvan de man een Turkse achtergrond heeft en de vrouw een Surinaamse. We kregen commentaar dat het te verantwoord divers was. Dus nu denk ik: ja, het moet representatief zijn, maar het zal nooit voor iedereen goed kunnen zijn.”

De 24 afleveringen van het tweede seizoen zijn met een team van twintig man opgenomen. Naast de vaste cast zijn er nieuwe gezichten toegevoegd. Eric Corton, Mustafa Duygulu en Abbey Hoes maken net als John Buijsman, Jip van den Dool en Margo Dames hun opwachting in de serie, die in minder dan zes maanden is opgenomen.

“Dat kun je inderdaad een hoog tempo noemen”, zegt Peters. “Maar we hadden ook niet zoveel keuze. Het is best low budget. Daardoor heb je weinig tijd, weinig middelen en meer vrijheid. Het klopt wat ze zeggen: weinig geld maakt creatief. Sommige dingen konden gewoon niet. Grote opnamelocaties afhuren bijvoorbeeld. In plaats daarvan moesten we op zoek naar locaties die zo goed als klaar waren en waar we niets hoefden te verbouwen of te verslepen. Daar hadden we helemaal geen tijd voor. Net als dat we geen tijd hadden om een scène urenlang opnieuw te doen. Daarom moest ik acteurs hebben die meedachten.

De mensen zien er ook vrij basic uit. Ze dragen geen overdreven outfits en zijn niet heftig opgemaakt. Dat is óók de kracht van de serie: je wordt niet afgeleid door randzaken, maar zit dicht op het echte verhaal, waardoor je erin mee kunt gaan.”

Mondkapjes omzeilen

Dat laatste vindt Peters belangrijk. Een dramaserie moet zowel vermaak zijn als een vorm van escapisme. Mensen moeten kunnen ontsnappen aan hun eigen dagelijkse sores door die van de vriendengroep. “Je wil mensen zien knuffelen en in een wereld stappen zonder corona.”

Ondanks dat het tweede seizoen hartje corona is opgenomen, toen de avondklok nog van kracht was en mondkapjes niet facultatief waren, zie je daar niets van terug in de serie, verzekert de regisseur. “Dat was nog een klus als we draaiden in openbare ruimtes of op straat in Parijs, waar we een paar scènes hebben opgenomen. We moesten de mondkapjes omzeilen. Dat was niet gemakkelijk, maar het is wel gelukt.”

Dertigers is vanaf 23 augustus dagelijks te zien om 22:05 uur bij BNNVara op NPO 3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden