Drama Girl is een fascinerende film waarin controle centraal staat

Drama Girl.

“Wat zijn we volgens jou aan het maken?” vraagt regisseur Vincent Boy Kars ergens in zijn intrigerende docu-fictie-mengsel Drama Girl aan zijn hoofdpersoon én hoofdrolspeelster Leyla de Muynck. Die onderhandeling tussen maker en onderwerp is precies waar de film om draait.

Kars en De Muynck recreëren samen momenten uit het echte leven van De Muynck: momenten rond de dood van haar vader en het begin en einde van een relatie, die duidelijk ook raken aan dingen die Kars zelf heeft meegemaakt. In strak gestileerde shots vangt Kars de scènes die ze bedachten rond enkele cruciale momenten. In die scènes ‘speelt’ De Muynck zichzelf, tegenover de professionele acteurs Pierre Bokma, Elsie de Brauw en Jonas Smulders als respectievelijk haar vader, moeder en vriendje.

Zoals Kars zelf het in de openingsscène van Drama Girl aan De Muynck omschrijft: “Jij gaat de hoofdrol spelen in mijn film over jouw leven.” Daarvan zien we in de film niet alleen het eindresultaat, maar vooral de onderhandeling die ermee gepaard gaat. De Muynck speelt de recreaties van haar verleden niet zozeer als wie ze was toen ze het oorspronkelijk meemaakte, maar vanuit de berusting die ze inmiddels over de gebeurtenissen heeft. Kars graaft ondertussen juist naar die oorspronkelijke, heftigere emoties. Dat schuurt, geeft een spanning die soms irriteert en soms juist knettert, en precies dat geeft de film zijn energie.

Drama Girl is na Independent Boy (2017) het tweede deel in wat een drieluik moet worden, gezamenlijk ook een beetje een portret van Kars’ generatie: de millennial. Voor die eerdere film, die in 2017 op documentairefestival Idfa draaide en waarvan een verkorte versie is te zien via NPO Start, nam Kars een maand lang de regie over in het leven van zijn goede vriend Metin, in een poging die meer van zijn ambities in te laten lossen. Ook dat leverde al een spannende film op.

Opvolger Drama Girl bereikt in feite een vergelijkbaar eindresultaat via tegenovergestelde strategieën. In plaats van een goede vriend stelt Kars hier iemand centraal die hij voorheen nog niet kende; in plaats van het echte leven te sturen, creëert hij fictie vanuit een echt leven.

In beide gevallen dwingt Kars zijn hoofdpersonen in een keurslijf dat niet strookt met wie zij zijn. Metin toont zich in Independent Boy allesbehalve onafhankelijk, en Leyla is het tegenovergestelde van het hysterische meisje dat de titel Drama Girl doet vermoeden. Het leidt Kars opnieuw naar een fascinerende film waarin controle centraal staat – of dat nu gaat om het hebben en houden ervan, of het juist uit handen geven of verliezen.

Drama Girl
Regie
Vincent Boy Kars