DPG Media neemt Sanoma over voor 460 miljoen euro

DPG Media neemt Sanoma over. Dat is dinsdag bekendgemaakt. Met de overname van de titels van Sanoma waaronder Libelle, MargrietDonald Duck en nieuwssite Nu.nl wil DPG haar positie ten opzichte van met name Facebook en Google versterken. 

Beeld anp

DPG ziet grote kansen in de (verdere) digitalisering van al die bekende titels. De overnameprijs is 460 miljoen euro.

DPG is in Nederland al uitgever van Het Parool, AD, Volkskrant, Trouw, een reeks regionale kranten en nieuwssites, en een aantal online diensten. Op de digitale advertentiemarkt hebben de techpartijen Google en Facebook ondertussen tweederde van de omzet in Nederland in handen.

De overname is een nieuwe stap in de concentratie van de Nederlandse media in een paar grote bedrijven Mediahuis, uitgever van NRC nam eerder TMG, uitgever van onder meer de Telegraaf over. DPG kocht de succesvolle vergelijkingssite Independer. John de Mols Talpa nam het persbureau ANP en het fotopersbureau Hollandse Hoogte over, naast een aantal bekende televisiegezichten .

Sanoma Media Netherlands is in Nederland de grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

Versterking

Erik Roddenhof, ceo van DPG Media, zegt heel blij te zijn met de overname van Sanoma. “Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.”

Roddenhof verheugt zich erop Libelle, Margriet, vtwonen, Donald Duck en andere merken van Sanoma een toekomst te bieden in het digitale tijdperk. “Daar gaan we in investeren. We hebben op dit gebied inmiddels goede ervaring opgedaan met onze nieuwsmedia.”

Susan Duinhoven, president en ceo van Sanoma Corporation: “Ik ben trots op het werk dat is gedaan binnen Sanoma Media Netherlands. Er staat een prachtig portfolio met sterke merken, waarmee we onderscheidende producten voor consumenten en adverteerders ontwikkelen in Nederland en België. De winstgevendheid is de afgelopen jaren gestegen en aanvullend is uitstekende groei gerealiseerd op het vlak van nieuws en data. Daarmee is een goede basis voor de toekomst neergezet. Ik ben ervan overtuigd dat, als onderdeel van DPG Media, Sanoma Media Netherlands haar groeiambities volledig gaat waarmaken. Ik draag het fantastische team van Sanoma Media Netherlands dan ook met een gerust hart over aan DPG Media.”

Sanoma Media Netherlands behaalde in 2018 €424 miljoen omzet. Bij het bedrijf werken 894 fte, grotendeels met standplaats Hoofddorp. DPG Media, onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 €746 miljoen omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2.795 fte verspreid over heel Nederland.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden