De erelijst

Door en door Britse satire: The Kinks op Lola vs Powerman

In deze rubriek bespreekt de muziekredactie van Het Parool een klassieker die het – zeker in deze tijden van thuisblijven – waard is opnieuw te beluisteren. Deze keer: Lola vs Powerman and the Moneygoround, Part One van The Kinks.

Deze week is het vijftig jaar geleden dat Lola van The Kinks werd uitgebracht. Het is een van de vier Nederlandse nummer 1-hits van de Britse groep. Lola staat op het ook in 1970 verschenen Kinksalbum Lola vs Powerman and the Moneygoround, Part One.

Terug in de tijd

Terwijl andere Britse groepen in de sixties een enorm publiek vinden in de ­Verenigde Staten, mogen The Kinks er vanaf 1965 vier jaar lang niet optreden. De waarschijnlijke reden: de groepsleden gingen op het podium nogal eens met elkaar op de vuist. Evengoed is Lola in Amerika een hit, zoals het nummer dat in 1970 in zo ongeveer de hele wereld is. Onomstreden is het nummer, waarin de bezongen dame aan het einde van het laatste couplet een travestiet blijkt te zijn, niet. In Nederland doet de NCRV het nummer in de ban. De BBC draait de song aanvankelijk niet omdat er de merknaam Coca Cola in voorkomt. Zanger Ray Davies zingt snel een nieuwe versie in waarin Lola ‘cherry cola’ drinkt. Een grote hit hebben The Kinks in 1970 ook met het nummer Apeman.

Waarom nu herbeluisteren?

Lola vs Powerman and the Moneygoround, Part One heeft véél meer te bieden dan alleen die twee grote hits. Het is een conceptalbum over de Britse muziekindustrie. Waar bij andere groepen in de jaren zeventig zo’n verzameling songs rond één thema nogal eens ontaardde in bombastisch gezever, bedreven The Kinks op Lola vs Powerman, zoals het album meestal kortweg wordt genoemd, fijnzinnige en door en door Britse satire.

Gewetenloze geldwolven, op sensatie beluste muziekjournalisten, aankomende sterren: ze komen allemaal voorbij in de songs op het album.

Wat bij herbeluistering opvalt, is hoe veelzijdig de muziek van The Kinks in 1970 was; bijna elk nummer lijkt een eigen stijl te hebben. Variétéachtige muziek en stevige hardrock zijn daarbij de uitersten. Een ‘Part Two’ is van het album overigens nooit verschenen.

Verder luisteren

Op Spotify is de ‘deluxe edition’ van het album te vinden, met veel extra materiaal. Er bestaan de nodige covers van Lola. De mafste is die van ‘Weird Al’ Yankovic, die er Yoda van maakte: een nummer over het gelijknamige wezen uit Star Wars.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden