Plus Boekrecensie

Doolhof van Windermere is een boeiend en spannend mozaïek

Vertaald door Ine Willems. Signatuur, €25,99, 461 blz.

Doolhof van Windermere van de Amerikaan Gregory Blake Smith (1951) lijkt aanvankelijk een roman om in te verdwalen. Want het boek mag zich dan grotendeels afspelen in Newport, Rhode Island, tegen dat overzichtelijke decor vertelt Smith wel liefst vijf verhalen. In uiteenlopende historische perioden, van eind zeventiende eeuw tot 2011.

In de zomer van dat laatste jaar ontmoeten we oud-tennisprof en playboy Sandy Allison, die zich in het jetsetwereldje rondom landgoed Windermere flink in de liefdesnesten werkt. Wanneer hij tot zijn eigen verbazing oprecht smoorverliefd wordt op Alice du Pont, de aan cerebrale parese lijdende erfgename van dat royale optrekje, wordt het steeds ongelukkiger dat hij ooit het bed deelde met zowel haar schoonzus als haar beste vriendin.

In 1896 doet een snel ouder wordende dandy c.q. ‘schoothondje met karakter’ van societydames verwoede pogingen een rijk exemplaar aan de haak te slaan, zeer tegen de zin van dier vader én tegen zijn seksuele geaardheid in. Drieëndertig jaar eerder raakt de ‘ontluikende romanschrijver’ Henry James – die inderdaad in Newport woonde – (platonisch) in de ban van de vrouw die de inspiratiebron voor zijn Daisy Miller (1878) zal vormen.

In 1778 heeft een antisemitische majoor in het Britse leger zijn zinnen gezet op (het ontmaagden van) een vijftienjarige Joodse koopmansdochter. En dan is er nog het zeventiende-eeuwse quakerweesmeisje dat er het beste van moet maken voor haarzelf, haar zusje en de geliefde slavin die hij hun naliet.

Klinkt duizelingwekkend? In eerste instantie is alleen het op een rijtje krijgen van alle personages al een klus. Maar wie doorzet, wordt rijkelijk beloond. Elke afzonderlijke verhaallijn is boeiend en spannend. Smith slaagt erin al zijn historische personages, vaak in dagboekfragmenten of brieven, een overtuigende, herkenbare stem te geven.

En gaandeweg raken hun in steeds hoger tempo afgewisselde geschiedenissen verstrengeld tot één veelfacettig geheel. Een fonkelend mozaïek rond geld, (geveinsde) liefde en de morele valkuilen die hofmakerij kunnen omringen.

Jammer alleen van die wat melodramatische finale.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden