PlusBoekrecensie

Don DeLillo - De stilte: een teveel aan metafysisch gemijmer

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Don DeLillo (1936) zei zelf ooit dat zijn werk draait om ‘leven in gevaarlijke tijden’. Dus je bent geneigd te denken dat de huidige tijden een kolfje naar de hand van de literaire schutspatroon van angst en paranoia zouden zijn.

Zeker als je in zijn negentiende boek, De stilte, die passage leest waarin een personage rampspoed­scenario’s opsomt, van aardverschuivingen en tsunami’s tot instortende huizen. ‘Maar wat nog vers in ieders geheugen ligt: virus, pest, de mars door luchthavens, de mondkapjes, de uitgestorven straten in de steden.’

Het goede nieuws is dat in deze novelle, spelend in 2022, ‘het virus’ kennelijk is bedwongen. (Opmerkelijk: DeLillo schreef hem grotendeels vóór Covid-19 uitbrak.) Het slechtere: dat zich er een apocalyptisch aandoende gebeurtenis in voltrekt, die meer tot metafysisch gemijmer dan tot grote opwinding leidt.

De februarizondag van de Super Bowl is het wanneer we kennismaken met twee gezelschappen die samen naar die grote finale van het American Football-seizoen willen kijken. Jim Kripps en zijn vrouw, dichteres Tessa Berens, die van Parijs terug­reizen naar New York. Vermoeid en verveeld, totdat de vluchtsystemen het plotseling lijken te begeven, en een noodlanding moet worden in­gezet.

In Manhattan wachten hun nietsvermoedende gastvrouw en gast­heren. Max Stenner, diens vrouw, voormalig hoogleraar Diane Lucas, en een ex-student van haar, Martin Dekker, die werkelijk idoláát blijkt van Albert Einstein, ze zitten allemaal klaar voor de wedstrijd.

Maar dan gaat het televisiescherm op zwart, net als alle telefoonschermen, het internet, de straatverlichting... Een terroristische cyberaanval? Een eenvoudige stroomstoring? Het begin van het Einde? Daar kom je in het toneelmatige huiskamervervolg niet achter.

Terwijl Max tijdelijk de straat op verdwijnt, beleven Diane en Martin een erotisch intermezzo. De alsnog arriverende Jim en Tessa doen verslag van de crash en hun tocht door verlaten straten. Waarop alle vijf nog een essayistisch wat-heeft-dit-te-betekenen?-monoloogje krijgen.

Je kunt zeggen dat alle vaste DeLillo-ingrediënten voorbijkomen, van eloquent cultuurpessimisme tot zijn vaak visionair genoemde blik. Maar het heeft ook iets nogal karigs en lusteloos allemaal.

Fictie

Don DeLillo
De stilte
Vertaald door Jan Fastenau, Ambo Anthos, €16,99, 124 blz.

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden