Plus Filmrecensie

Domino is het volgende dieptepunt voor Brian De Palma

Domino, met onder andere Carice van Houten, is het volgende dieptepunt in de carrière van Brian De Palma.

Beeld Rolf Konow

In zijn artistieke bloeiperiode ­behoorde Brian De Palma tot de ­hemelbestormers die Hollywood tot een paradijs voor auteursfilmers transformeerden. Die omslag in de jaren zeventig was van korte duur, maar De Palma zette zijn stijlvolle aanpak binnen de commerciële filmproductie voort. De maker van klassiekers als Carrie, Blow Out, Scarface en Mission: Impossible heeft in de afgelopen twintig jaar echter veel van zijn gouden glans verloren.

Na het misbaksel Passion (2012) markeert Domino een nieuw dieptepunt. De spanningsloze thriller draait om een Deense detective ­(Nikolaj Coster-Waldau) die bij een confrontatie met een vermeende jihadist in Kopenhagen fouten maakt die zijn partner in levensgevaar brengen en daarna terreuraanslagen moet voorkomen. In die eerste confrontatie pakt De Palma ouderwets uit met een knipoog naar de opening van Hitchcocks Vertigo, maar daarna zien we zijn stijlmiddelen niet meer terug.

Omdat Domino een Europese ­coproductie is, rijdt Coster-Waldau met zijn vervangende politiepartner Carice van Houten via Brussel naar het Spaanse Almería en wordt een aanslag gepleegd op ‘The 27th ­Netherlands Filmfestival in Amsterdam’, dat in een kort fragment alleen uit een trap met een rode loper bestaat. Het mocht blijkbaar niets kosten. De Palma probeert er in de ­onvermijdelijke Spaanse stierenvechtersarena nog wat van te maken, maar ook daar ontbreekt het hem aan de middelen om groots uit te pakken.

De regisseur geeft de Deense producent de schuld, maar het is niet zijn eerste miskleun. Van de uitleggerige dialogen (‘Spanje ligt dicht bij Marokko’), het fletse spel tot een bespottelijk plotje-van-niks gaat wel erg veel mis. Alleen het Italiaanse productiedeel overtuigt: de soundtrack van ­Pino Donaggio is zo lyrisch en weelderig dat je zou zweren dat hij voor een klassieke De Palma was ­bedoeld.

Domino

Regie Brian De Palma
Met Nikolaj Coster-Waldau, Eriq Ebouaney, Carice van Houten, Guy Pearce
Te zien in Utrecht en Bergen 

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de PS-nieuwsbrief (Stadsgids) van Het Parool.

Ook leuk: volg @hetparool op Instagram.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden