Plus Blikvangers

Dolle Mina: een wulps, golvend geboetseerd beeld

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden?

De wulpse Dolle Mina heeft niets te maken met de gelijknamige feministische beweging. Beeld Tammy van Nerum

Op de redactie van Het Parool staat op een hoge sokkel het karakteristieke hoofd van een van de ­oude helden van de krant: Simon Carmiggelt (1913-1987). De columnist (Kronkel) is zeer treffend vereeuwigd met zijn wat droevige gelaatsuitdrukking.

Het beeld is gemaakt door de Surinaamse beeldend kunstenaar Erwin de Vries. De zeer productieve De Vries, hij maakte ook het slavernijmonument (Nationaal Monument Slavernijverleden, 2002) in het Oosterpark, overleed op 31 januari van dit jaar.

Ook elders in Amsterdam zijn nog beelden van Erwin de Vries te zien. In Carré staat een beeld van zijn hand van Toon Hermans, en in de Bijlmer het beeld Dolle Mina.

Feministische beweging
Om verwarring te voorkomen: De Vries' Dolle Mina - in 1968 werd het bronzen beeld neergezet bij winkelcentrum De Botter in Lelystad - heeft niets te maken met de feministische beweging die in de jaren zestig ontstond en streed voor gelijkberechtiging tussen man en vrouw.

Dolle Mina van De Vries is een golvend geboetseerd beeld van een vrouw. Om een wat in onbruik geraakt woord te gebruiken: wulps.

"Ik ben ontzettend erotisch ingesteld, heb ontzettend veel vrouwen bestudeerd," zei hij in een interview in de NRC.

In dat interview kwam De Vries als een zeer zelfverzekerde kunstenaar naar voren. Op de vraag waarom hij beelden was gaan maken antwoordde hij: "Omdat ik er goed in ben. Joop den Uyl heeft twee keer drie kwartier voor me geposeerd en het Rijksmuseum heeft het aangekocht. Ik heb ook beelden gemaakt van ­Simon Carmiggelt, Willem Sandberg en Ivo ­Opstelten, en nog veel meer mensen."

Dolle Mina

Sinds 2000
Kunstenaar Erwin de Vries
Waar Bijlmerplein

"Ik kan in het Guinness Book of Records: ik maak een goeie kop in een uurtje en verkoop die voor 18.000 of 20.000 euro. De opdracht voor het grote Slavernij Monument heb ik van negen man gewonnen. De meeste kunstenaars doen drie, vier maanden over zoiets en ik was binnen twee ­weken klaar. Het ontwerp heb ik in klei op een middag tussen drie en vijf uur gemaakt."

De meeste beelden
Erwin de Vries - net als Jan Wolkers ging hij bij de grote beeldhouwer Zadkine in de leer - is misschien de kunstenaar met de meeste beelden in de openbare ruimte van Amsterdam. Dolle Mina stond dertig jaar in de Flevopolder, tot in 1999 winkelcentrum De Botter werd verbouwd. Dolle Mina ging op een vrachtauto en verhuisde naar een opslagplaats. En ging niet veel later op reis, en wel naar de hoofdstad.

De gemeente Amsterdam kocht het beeld aan en 'gaf' het aan de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam-Zuidoost. Sinds 2000 is Dolle Mina te bewonderen op het Bijlmerplein.

Dit zijn alle verhalen achter (on)opvallende kunst in de stad

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden