Review

Dolf Jansen blijft aan de oppervlakte steken met Oudejaars 2012 **

In potentie is Dolf Jansen één van de beste stand-upcomedians van Nederland. Hij beschikt over een geweldige timing, beweegt zich energiek over het podium en heeft een stem waar je graag naar luistert. Maar aan diepgang ontbreekt het vaak. Al sinds de eeuwwisseling eigenlijk. Ook Oudejaars 2012 blijft aan de oppervlakte steken. Het is aanstippen, de lach der herkenning incasseren en op naar het volgende nauwelijks uitgewerkte onderwerp.

Dolf Jansen.Beeld anp

Voorbeeld: 'Ik betaal graag contant en mijn advocaat ook.' Ha! denkt het publiek, dat gaat over Moszkowicz! En jawel, er volgt een blokje Bram. Voornaamste conclusie: het is toch wel erg opmerkelijk dat Eva Jinek bij hem wegging in dezelfde week dat hij zijn geld en reputatie kwijtraakte. Ja, joh. Die ironie was echt niemand ontgaan en is bovendien al breed uitgemeten in allerhande (sociale) media.

Van een oudejaarsconference verwacht je duiding, maar Jansen vat vooral samen. Analyses en scherpe inzichten ontbreken vrijwel volledig. In plaats daarvan noemt hij de tekenen van 'minimaal bewustzijn' bij prins Friso en linkt die dan aan mediameisje Britt Dekker. Omdat ze zo dom is, snapt u. Hij vertelt letterlijk na hoe Rutger Castricum 'gewurgd' werd door Andreas Kinneging en doet er vervolgens helemaal niets mee.

Er zitten een paar krenten in de pap, zoals een aardige verhandeling over het lot van haaien in overbeviste zeeën. En Jansen weet het onwaarschijnlijke beeld van demonstrerende VVD'ers behoorlijk levendig op te roepen.

Verder beperkt hij zich tot volslagen ongevaarlijke statements ('religie is prima als je maar niemand onderdrukt') waar je het onmogelijk mee oneens kunt zijn. Doet hij Anky van Grunsven na en verhaspelt hij Yolanthes achternaam voor de honderdste keer. Maakt hij Spijkenisse en Den Helder belachelijk, want dat zijn van die lullige gehuchten.

Het zijn goedkope trucjes van iemand die op zijn lauweren rust. Je weet bij Jansen van tevoren exact wat je krijgt en dat haalt alle spanning uit zijn voorstelling. Misschien moet hij er eens een jaartje tussenuit. De batterij opladen. De noodzaak van het optreden hervinden. In zijn huidige vorm is Jansen meer clown dan cabaretier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden