Recensie

Dogfight is muziektheater met een hoog glimlachgehalte (****)

Na een bot spel om het lelijkste meisje volgt de romantiek in de uitvoering van de Amerikaanse off-Broadwaymusical Dogfight door het Amsterdamse M-Lab. Het spel van de gecaste tien stagiairs in het laatste jaar van hun muziektheateropleiding is misschien nog wat schematisch, maar hun enthousiasme werkt aanstekelijk.

Beeld Annemieke van der Togt

Wie het lelijkste meisje meeneemt naar het feest, wint de pot. Dat wrede spel, een 'dogfight', spelen de Amerikaanse mariniers aan de vooravond van hun vertrek naar Vietnam. De moderne rock-folksongs en intieme ballads uit off-Broadwaymusical Dogfight (2012) werden door critici destijds onthaald als het nieuwe Sondheimgeluid, 'wonderboys' Pasek & Paul als erfgenamen van Rodgers en Hammerstein.

Het Amsterdamse M-Lab brengt de musical, gesitueerd in San Francisco, 1963, nu in Nederland en castte tien stagiairs in het laatste jaar van hun muziektheateropleiding: jonge mensen die dicht bij de personages en hun postpuberale jongens-meisjesgedoe staan. Hun spel is misschien nog wat schematisch, hun zang soms wat schel, maar hun enthousiasme werkt aanstekelijk: dit is muziektheater met een hoog glimlachgehalte.

Alles moet nu
Net als de eerdere M-Labhit Rent uit dit seizoen gaat Dogfight over leven in het moment. Alles moet nu, zingen de mariniers, die nauwelijks beseffen wat hun in Vietnam te wachten staat. Nog één nacht willen ze ertegenaan.

Centraal staan Eddie (Jeffrey Italiaander) en Rose (Eline de Jong), een pacifistische serveerster die door hem wordt uitgevraagd. De zenuwen voor de eerste date, het verdriet als zij ontdekt dat ze deel uitmaakt van een pervers spel, de voorzichtige toenadering die dan toch volgt - het wordt bezongen in gloedvolle liedjes, mooi vertaald door Allard Blom.

Sterk in dit romantische verhaal is dat de twee zich blijven ontwikkelen. Vooral De Jong raakt, als het onzekere meisje dat ondanks de vernederingen voor de liefde durft te gaan van die jongen die haar er zo bot inluisde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden