Documentairemaker Hans Keller (82) overleden

Documentairemaker Hans Keller is op 19 december overleden. Zijn familie heeft dat bekendgemaakt in een overlijdensadvertentie in de Volkskrant. Keller was 82 jaar oud.

Beeld ANP Kippa

Televisiemaker, documentaire­maker en journalist Hans Keller (Haarlem, 1937) was bedenker van het legendarische programma Het gat van Nederland, waarvoor hij in 1973 de Zilveren Nipkowschijf ontving. Het programma – naar Amerikaans voorbeeld – met korte, documentaire sketches van Kees van Kooten en Wim de Bie en met artwork van Jaap Drupsteen was de belichaming van wat ‘de VPRO-stijl’ werd genoemd. Op 19 december overleed Keller op 82-jarige leeftijd.

Keller groeide op in een katholiek gezin in Haarlem in wat hij zelf ‘de benauwde jaren veertig en vijftig’ noemde. Bevriend met een jongen wiens vader in het Rembrandttheater werkte, de grootste bioscoop van Haarlem, kon hij gratis alle films zien. Het theater lonkte aanvankelijk, maar hij koos voor de journalistiek, naar zijn mening ‘een droom voor iedereen die de wereld in wilde.’

Televisierecensent

Keller begon zijn loopbaan als leerling-journalist bij de Volkskrant, kreeg een vaste plek op de kunstredactie en werd televisierecensent. Samen met Henk Schaafsma (NRC) en Han G. Hoekstra (Het Parool) initieerde Keller in 1961 de uitreiking van de eerste ­Zilveren Nipkowschijf, de oudste televisieprijs, die nog altijd door mediajournalisten wordt toegekend.

In 1962 regisseerde hij de documentaire Het dorp moet er komen, voorafgaand aan de eerste Nederlandse tv-marathon en geldinzamelingsactie door Mies Bouwman voor een speciale woonvorm voor gehandicapten. Van 1962 tot 1964 maakt hij voor de AVRO als presentator en interviewer het programma Literaire ontmoetingen – hij nam er ontslag, omdat het Remco Campert werd ­verboden bij het voorlezen van een van zijn gedichten het woord ‘naaide’ te zeggen.

Tussen 1964 en 1968 maakte hij documentaires voor het KRO-­programma Kijk op kunst, waar hij ook weer uit protest vertrok, dit keer vanwege het ontslag van journalist Frits van der Poel.

Feilloos

Daarna maakte hij voor de VPRO elf jaar lang gezichtsbepalende informatieve programma’s en kunstprogramma’s. Uiteindelijk vestigde hij zich als onafhankelijk filmmaker van vele ‘Kelleriaanse’ documentaires over geschiedenis, kunst en de Verenigde Staten. Ook maakte hij schrijvers­portretten voor Het uur van de wolf, was hij eindredacteur van Tegenlicht en maakte hij vanaf 1989 voor de VPRO De Dode Dichters Almanak.

Hans Keller had een bijzondere manier van kijken en een feilloos gevoel voor wat er onder de oppervlakte van de samenleving opborrelde, aldus de VPRO in de overlijdensadvertentie. ‘Hij was niet alleen een filmer, maar een chroniqueur van een tijdperk.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden