Plus Filmrecensie

Documentaire The Cave volgt de strijd van een Syrisch noodhospitaal

Beeld Cinema Delicatessen

“Laten we lachen voor de kinderen,” zegt dokter Amani. “Dat is het minste wat we kunnen doen.” Ze loopt met een collega door de tunnels van het vrij primitieve ondergrondse noodziekenhuis dat ‘The cave’ (de grot) wordt genoemd.

We zijn in Oost-Ghouta, een voorstad van Damascus. De Syrische ­burgeroorlog. Werken in het ‘gewone’ ziekenhuis is onmogelijk, omdat Oost-Ghouta wordt belegerd door het regeringsleger van de Syrische president Bashar al-Assad en zijn bond­genoten (lees: de Russen), die de rebellen willen verdrijven. Over dat noodhospitaal maakte de Syrische regisseur Feras Fayyad (Last men in Aleppo) de documentaire The Cave.

Vanaf de eerste minuut is het een hopeloze en ongelijke strijd die er wordt geleverd door het kleine team van artsen. Voortdurend worden brancards met gewonde burgers ­binnengereden en er is een continu gebrek aan medicijnen en voedsel.

En toch blijft het voornamelijk uit vrouwen bestaande team van dokter Amani – ze is kinderarts en ook manager van de grot – onvermoeibaar doorwerken, terwijl de Russische bommenwerpers blijven ­overvliegen en het ziekenhuis ­proberen te treffen.

Ondanks de ellende – en we krijgen veel ellende over ons uitgestort (met soms net iets te lang inzoomen op kinderen en iets te nadrukkelijke muziek) – weeft Fayyad ook luchtige elementen door zijn documentaire. Dokter Salim opereert terwijl hij op zijn mobiele telefoon klassieke muziek afspeelt. Verpleegster Samaher probeert onvermoeibaar en optimistisch met beperkte middelen toch iedereen van voedsel te voorzien. En in een openhartige scène spreken dokter Amani en dokter Alaa over de tijd na de oorlog en wat ze dan aan hun uiterlijk willen doen.

Deze scènes zijn nodig, omdat Fayyad de kijker anders al snel murw had gekregen. Niet alleen met de beelden van gewonden en operaties, maar ook, vooruitwijzend, met een scène waarin Amani kijkt naar een reportage van slachtoffers van een aanval met chemische wapens eerder in de oorlog. En ook met een scène, al in het begin van de film, waarin een man tegen Amani zegt dat vrouwen thuis moeten blijven en niet horen te werken. Haar vader in een telefoongesprek: “Ze fluisteren over ons.”

Het maakt Amani alleen maar strijdbaarder in deze indringende documentaire, die naast een mooi portret van een team toegewijde ­artsen ook een aanklacht is tegen de oorlogsmisdaden van het Syrische leger.

The Cave
Regie
Feras Fayyad
Met Amani Ballour en Salim Naamour
Te zien in De Balie, FilmHallen, Ketelhuis, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden