Plus Film

Docu over Weinstein schetst angstaanjagend monster

In de documentaire Untouchable verpakt filmmaker Ursula MacFarlane de opkomst en ondergang van Harvey Weinstein als een Griekse tragedie, waarin het beeld wordt geschetst van een angstaanjagend monster.

Harvey Weinstein Beeld AFP

Harvey Weinstein, in 1952 in Flushing, Queens geboren als de zoon van Miriam Postal en Max Weinstein, en zijn twee jaar jongere broer Bob richtten eind jaren zeventig het productiebedrijf Miramax op, dat de wereld van de onafhankelijke film voorgoed veranderde met producties als Sex, Lies, and Videotape, Reservoir Dogs, The English Patient en Shakespeare in Love. Miramax – de studio werd in 1993 voor 80 miljoen dollar overgenomen door de Disney Studios – en de in 2005 opgerichte The Weinstein Company waren tot en met 2017 goed voor 81 Oscars en 341 nominaties.

Terwijl zijn business floreerde, gingen de verhalen rond over Weinsteins woede-uitbarstingen en zijn solistische manier van werken. Weinstein knipte eigenhandig scènes uit ‘zijn’ films en liet films opnieuw monteren om ze aantrekkelijker te maken voor een zo groot mogelijk publiek. De bullebak kon zijn gang gaan, want hij was succesvol.

In oktober 2017 – het ging al jarenlang minder voorspoedig met zijn bedrijf – werd Weinstein door verschillende vrouwen, onder wie de actrices Rose McGowan en Ashley Judd, beschuldigd van seksuele intimidatie en ongewenste intimiteiten. In een gedetailleerd voorpaginastuk stelde The New York Times dat Weinstein sinds het begin van de jaren negentig minstens acht keer tot een minnelijke schikking gekomen was met vrouwen die hem hadden ­beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Er volgden andere publicaties, met nog meer, nog serieuzere beschuldigingen, onder meer van de hand van Ronan Farrow in The New Yorker.

Uiteenlopende onderwerpen

In Untouchable verpakt de Britse filmmaker Ursula MacFarlane, die eerder documentaires maakte over uiteen­lopende onderwerpen als dwergacteurs, de aanslag op Charlie Hebdo en overlevenden van de tsunami, Weinsteins opkomst en ondergang als een Griekse tragedie – van de schokkende overmoed tot het omkeren van het lot en de hoop op een vorm van gerechtigheid.

Ronan Farrow en Ken Auletta laten hun licht schijnen op Weinstein; actrices en ex-werknemers als Erika Rosenbaum, Hope d’Amore, Rosanna Arquette en Paz de la ­Huerta krijgen alle ruimte om hun schokkende relaas uit de doeken te doen. De pratende hoofden worden doorsneden met wazige beelden van hotelkamers en -gangen; Weinstein zelf komt alleen aan het woord in archiefmateriaal en nieuwsbeelden.

Zonder een zweem van sensatie, psychologie van de koude grond of ook maar iets van triomfalisme schetst MacFarlane zo een onontkoombaar portret van een angstaanjagend monster, dat sinds het prille begin van zijn carrière zijn macht misbruikt en daar ­alleen maar ‘beter’ in is geworden. Van een ‘fat guy uit Queens’ die zich als kind in een snoepwinkel waande en alles pakte wat hij pakken kon. Van een pathologisch roofdier, wiens daden werden toegedekt door lieden die meeliftten op zijn succes.

De documentaire eindigt gematigd optimistisch, maar actrice Paz de la Huerta merkt terecht op dat het nog niet voorbij is: “In alle bedrijfstakken zijn er Harvey Weinsteins.”

De enige echte heeft intussen een voorlopige schikking à 44 miljoen dollar getroffen met een aantal vrouwen. Waarop Ashley Judd en Rose McGowan hebben laten weten dat zij geen onderdeel zijn van de miljoenendeal en vastberaden zijn Weinstein voor de rechter te slepen.

Untouchable

Regie Ursula MacFarlane
Te zien in De Balie, Filmhallen, Kriterion, Tuschinski, De Uitkijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden