Tv vooraf

Docu over Alex Roeka: bijna niemand weet dat hij ‘de grootste’ is

Alex Roeka is een klein mannetje. Met gebogen schouders, spillebenen en in een vaal leren jack sjokt hij in de documentaire Engel en Beest door de straten van zijn geboorteplaats Ravenstein. Het lijkt alsof regisseur Arno Kranenborg zijn best heeft gedaan de tegenstelling met Roeka’s reusachtige podiumcharisma zo groot mogelijk te maken.

Het uur van de wolf: Alex Roeka - Engel en Beest  Beeld NTR
Het uur van de wolf: Alex Roeka - Engel en BeestBeeld NTR

Hoor hem aan de oever van de stadssingel een vrij doorsnee verhaaltje mompelen over het schaatsende meisje op wie hij daar als jongen in stilte verliefd was. En dan de schakeling naar het podium van de Kleine Komedie waar Roeka zijn op die ervaring gebaseerde lied Kleine blonde van het ijs recht de camera in zingt. Gegroefde kop, zweet op het voorhoofd en een stem die dwars door de lens zindert. En dan is er natuurlijk nog de songtekst, waarin de verloren jeugdverliefdheid plots transformeert tot een bijna bezeten zoektocht naar de liefde.

Collectie littekens

Wie de dylanesque song van Roeka zo hoort, is niet verbaasd dat Huub van der Lubbe, voorman van De Dijk, hem de grootste uit de Nederlands­talige muziek noemt. En daar is het volgende contrast: hoewel de 75-jarige Roeka – echte naam: Alexander van Mourik – vrijwel overal lovende kritieken krijgt, is zijn publiek nog steeds beperkt. Wie hem na het optreden in de foyer met zijn bewonderaars hoort spreken, ziet het meteen: Roeka heeft voor sterrendom geen enkel talent.

De vraag is zelfs hoeveel aanleg de singer-songwriter eigenlijk heeft voor het bestaan zelf. In Engel en Beest zien we Roeka opleven in zijn vertrouwde omgeving: op het podium, boven zijn notitieblok, aan de rode wijn. Maar daarbuiten, zo wordt gaandeweg steeds meer duidelijk, heeft Roeka een bijna museale collectie littekens, schrammen en kreukels verzameld.

Kranenborg laat de artiest, die pas op zijn vijftigste als zanger debuteerde, teruggaan naar zijn geboortegrond in Brabant en later ook naar zijn Amsterdamse jaren. Zijn uithuisplaatsing – om voor hem onduidelijke redenen moest Roeka naar een kostschool in Limburg – en de moeizame relatie met zijn diepreligieuze moeder tekenden hem. En dan was er nog zijn oudste broer die in alles slaagde, waar Roeka voor mislukking geboren leek.

Verwijdering

In Amsterdam schrijnt een stukgelopen relatie waaruit een zoon geboren werd. Zowel de vrouw als het kind wil niets meer van Roeka weten. Waarom? De zanger wijdt er slechts een paar zinnetjes aan en Kranenborg dringt ook niet aan. Erg is dat niet, de kijker kan zich er wel een voorstelling van maken.

Roeka’s pijn over de verwijdering van zijn zoon schijnt door de luchthartige manier waarop hij over de situatie spreekt heen. Als kijker wil je de getroebleerde dichter toeroepen: Man, je bent 75. Doe er wat aan! Maar Roeka komt, zoals vermoedelijk vaker in zijn leven, slechts tot een lied: ‘Nog even/ En we zien we elkaar niet meer/ (…) Kom eens langs.’

Het is te hopen dat zijn zoon van liedjespost houdt.

Alex Roeka - Engel en Beest. Woensdagavond. 23.05 uur, NPO2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden