PlusRecensie

Docu architect Maas: geen glitter en glamour

Winy Maas is de architect van het nieuwe depotgebouw van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. In de documentaire Under Tomorrow’s Sky, woensdagavond op NPO 2, wordt hij een aantal maanden gevolgd.

Het Depot van Boijmans Van Beuningen. Beeld ANP
Het Depot van Boijmans Van Beuningen.Beeld ANP

Hij staat in een van zijn nieuwste gebouwen. Winy Maas van architectenbureau MVRDV ontwierp het nieuwe depotgebouw van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Een zilveren schaal, schijnbaar achteloos op het gras van het Museumpark neergezet, waarin meer dan 150 duizend objecten zullen worden opgeslagen.

Maas gelooft in hoogbouw, in gestapelde volumes met veel groen. Zijn bureau bouwt over hele wereld blitse gebouwen die vervolgens furore maken in tijdschriften en op architectuurwebsites. Hij wordt gezien als een star architect, die visionaire ideeën koppelt aan een praktisch zakeninstinct. Maar Winy Maas beantwoordt tegelijk helemaal niet aan dit imago.

Spijkerbroek en sneakers

In de documentaire Under Tomorrow’s Sky wordt Maas - spijkerbroek en sneakers, ongeschoren kaken en ongekamd haar - een aantal maanden door Jan Louter gevolgd terwijl hij werkt aan projecten in onder andere Taipeh, Shenzhen, Rotterdam en Amsterdam. Het is, zo blijkt al snel, geen glamour en glitter, zo’n bestaan als wereldberoemd architect. Megaprojecten worden met veel moeite binnengehaald, om vervolgens in een la te verdwijnen als de plaatselijke politieke wind weer een andere kant opwaait.

Winy Maas Beeld AvroTros
Winy MaasBeeld AvroTros

De documentaire is tamelijk openhartig in het tonen van zulke mislukte projecten. Dat was een beetje toeval, vertelt Maas. “Het is een bepaald moment in de tijd. Het bureau draait beter dan ook tevoren, laten we dat ook even zeggen. Maar ja, een kwart van het werk gaat maar door en dan zitten we nog op een hoog percentage als je dat vergelijkt met andere architecten. Sommige architecten van de oude stempel willen dat niet tonen.”

Experimenteel

Dat vindt Maas onzin. “Door allerlei omstandigheden gaat een paar dingen mis. Dat zegt ook iets over het experimentele karakter, over de energie die in elk werk zit.”

“Thank you, Trump,” roept Maas in de documentaire als enorm moet worden bezuinigd op een Chinees gebouw. “Die handelsoorlog heeft dit gebouw letterlijk om zeep geholpen.” Aan de Zuidas kreeg hij wel opdrachtgevers die zijn ideeën omarmden. Momenteel verrijst daar Valley, een hoogbouw met kantoren en woningen, begroeid met planten.

Toch blijft de indruk ontstaan dat Maas als architect veel concessies moet doen. “Er is een verschil tussen concessies en een paradox oplossen. Concessies klinkt negatief, dan krijg je een slap aftreksel van een gebouw. Maar een paradox laat zien dat verschillende dingen gebeuren, zonder afbreuk te doen aan het concept. Als je andere ideeën hebt dan je buurman, jij wil blauw en hij wil geel, dan moet je toch met elkaar kunnen leven. Dan is het ook geen compromis, maar onderdeel van het verhaal.”

Winy Maas, Under Tomorrows Sky

NPO 2, woensdag 22:55 uur

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden