Doctor Strange is er weer en hij tuimelt dwars door het multiversum

Stephen Strange, de arrogante chirurg die de dimensies van de realiteit leerde manipuleren, is terug in de sequel Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Vermakelijk, maar de verwachtingen worden niet ingelost.

Elise van Dam
Elizabeth Olsen als Wanda Maximoff in ‘Doctor Strange in the Multiverse of Madness’. Beeld Marvel Studios
Elizabeth Olsen als Wanda Maximoff in ‘Doctor Strange in the Multiverse of Madness’.Beeld Marvel Studios

Alsof het bijwonen van het huwelijk van zijn ex Christine (Rachel McAdams) niet netelig genoeg is voor Stephen Strange (Benedict Cumberbatch), kukelt er ook nog een inktvisachtige cycloop uit een andere dimensie, die het heeft voorzien op een schijnbaar doodgewoon meisje. Deze America Chavez (Xochitl Gomez) blijkt het vermogen te hebben om te reizen tussen parallelle universums.

Niemand minder dan Scarlet Witch aast op dat vermogen. Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen) heeft haar alter ego volledig omarmd nadat ze aan het einde van de serie WandaVision niet alleen haar geliefde definitief heeft verloren, maar daarbij ook nog de zoons die ze met hem kreeg in een door haar gefabriceerde realiteit. Haar diepe rouwgevoelens hebben inmiddels horrorachtige dimensies aangenomen.

Sam Raimi (die begin deze eeuw de Spider-Man-films met Tobey Maguire regisseerde) nam voor deze tweede Doctor Strange-film de regiestoel over van Scott Derrickson. Met films als Army of Darkness en Evil Dead blonk Raimi uit in het creëren van tastbare visuele effecten en wezens en iets van die tactiliteit weet hij te vertalen naar de computer gegenereerde werelden van Marvel Studios.

Toch neemt de film zowel visueel als in vertelvorm uiteindelijk minder risico dan je wellicht met Raimi aan het roer zou vermoeden. Of hopen. En ook minder dan Marvelseries als WandaVision en Loki. De belofte van een vroege scène waarin Strange en America door een aantal uitzinnige universums tuimelen, zoals eentje waarin ze volledig bestaan uit verf, wordt helaas nooit helemaal ingelost.

Dat neemt niet weg dat Doctor Strange in the Multiverse of Madness een uiterste vermakelijke buiteling door het multiversum is, die dankbaar gebruikmaakt van de eindeloze mogelijkheden van dat concept voor een aantal verrassende, of juist langverwachte cameo’s.

Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Regie Sam Raimi
Met Benedict Cumberbatch, Xochitl Gomez, Elizabeth Olsen