Doctor Sleep: terug in Stephen Kings ingesneeuwde Overlook Hotel

Veertig jaar na de traumatische gebeurtenissen in The Shining is de helderziende, inmiddels volwassen Danny Torrance een opkrabbelende alcoholist. Hij leert zijn demonen bezweren bij AA-bijeenkomsten en benut zijn bovennatuurlijke gave in de palliatieve zorg. De rust is van korte duur. Torrance wordt benaderd door een begaafd meisje dat contact heeft met een bende vampiers, die zich voeden met de zielen van helderziende kinderen. De strijd tegen het kwaad voert hem terug naar het spookhotel uit zijn jeugd.

In zijn roman Doctor Sleep (2013) keerde Stephen King terug naar de personages uit The Shining, de roman die in 1980 door Stanley Kubrick tot een mijlpaal in het horrorfilmgenre werd bewerkt. King haatte de film: Kubrick gooide meer bronmateriaal weg dan de schrijver kon verdragen. Mike Flanagan legde voor zijn verfilming van de vervolg­roman aan King uit dat hij onmogelijk om Kubricks monumentale werk heen kon.

Daar valt wat voor te zeggen, maar het is een heilloze onderneming om een vervolg op een meesterwerk te maken. Het breekt Flanagan al in de eerste minuten op: hij bootst scènes uit Kubricks film na, met acteurs die op het oorspronkelijke ensemble lijken en in gekopieerde decors aanvullende handelingen verrichten. De klassieke muziek van Wendy Carlos, Penderecki, Ligeti en Bartók gaat ook door de remixblender. Au!

De pijnlijke misvattingen zijn vermoedelijk ingegeven door bewondering. Flanagan is een getalenteerd horrorfilmer. Hij bewerkte Kings Gerald’s Game tot een beklemmende Netflixfilm en haalt met de vampierbende in Doctor Sleep lekker venijnig uit. Maar onderweg naar het wederom ingesneeuwde Overlook Hotel verwijst hij in stijl, muziek en decors te vaak naar Kubrick. Net als bij de recente Kingverfilming It, chapter 2 duren 150 minuten dan verdomd lang. Hadden alle Kingverfilmers maar het lef van wijlen Kubrick.

Doctor Sleep

Regie Mike Flanagan
Met Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran