Plus

Dj Reinier Zonneveld maakt techno met een vleugje klassiek

Wie alleen maar technobeukers wil horen, grijpt mis bij het derde album van dj Reinier Zonneveld. Daarop is zijn repertoire juist zeer gevarieerd. Zondag staat hij op Awakenings.

De carrière van Reinier Zonneveld heeft een enorme vlucht genomen Beeld The Media Nanny

'Some Beethoven on a Tuesday after 4 days of Techno madness', staat boven het filmpje op de Facebookpagina van dj Reinier Zonneveld. In het filmpje horen en zien we de techno-dj zeer verdienstelijk kort een stuk van Beethoven ten gehore brengen.

Zonneveld is dan ook klassiek geschoold. Als kind van drie begon Zonneveld al met pianospelen. "Ik was altijd al met muziek bezig. Speelde vanaf mijn tiende ook klassieke pianoconcerten en wilde op mijn zestiende naar het conservatorium. Ik hou erg van pianisten als Erik Satie en van Chopin."

Die muzikale basis is een van de dingen die Zonneveld (28) doet opvallen in de dance-­scene. Die basis hoor je ook goed terug op zijn derde album, dat maandag verschijnt, Church of Club Music. Wie alleen maar technobeukers verwacht - zoals in veel van zijn livesets - zal verrast worden door de enorme variatie op het achttien nummers tellende album. Van funky discohouse en dromerige deephouse tot Ibiza-lounge en bijna ambient-achtige nummers met piano. En toch ook de nodige techno- en acidhousetracks.

"Technomuziek leent zich niet zo snel om thuis lekker te luisteren," zegt Zonneveld vanaf zijn zonnige balkon in Amsterdam. "Met dit album was het voor mij de uitdaging om al die nummers die speciaal voor mij zijn in een kloppend verhaal te krijgen. Ik wilde bepaalde muziek delen. Met als uitgangspunt: wat zou ik zelf willen horen op een album van een techno-­artiest?"

Econometrie
De carrière van Zonneveld heeft de laatste drie jaar een enorme vlucht genomen. Tijdens zijn studies - hij studeerde econometrie om daarna over te stappen naar een master corporate finance en real estate finance in Amsterdam - was hij eigenlijk ook vooral met muziek bezig. "Toen maakte ik ook al mijn eigen muziek, maar mijn carrière kwam niet echt van de grond."

Eind 2015 rondde Zonneveld zijn studies af en bracht hij de ep Sharp Bust uit, die werd opgepikt. "Ineens stond ik overal." Hij werd een veel geziene gast op festivals en feesten in vooral Nederland en Duitsland, had de afgelopen twee jaar in de wintermaanden een eigen avond in de Marktkantine en richtte zijn eigen label Filth on Acid op. Daarnaast werkte hij samen met bekende namen uit de dancescene, zoals dj Carl Cox. "Begin juli komt er een nieuwe samenwerking van ons uit."

De laatste tijd is Zonneveld juist wat minder in Nederland te vinden omdat internationaal ook steeds meer vraag is naar zijn sets.

De sets van Zonneveld zijn altijd 'live'. Over wat precies live is bij een dj verschillen de meningen in de scene. "Ik draai alleen mijn eigen muziek en maak alles live on stage," zegt Zonneveld.

Knerpende acidsound
Onderdeel van zijn apparatuur is een Roland TB-303, de bass-synthesizer waaruit knerpend geluiden kunnen worden getoverd en die de basis legde voor acid house. "Ik wist drie jaar geleden een namaak-303 op de kop te tikken en die nam ik een keer mee toen ik in Duitsland moest draaien. Collega-dj's vroegen me met verbazing: wat ga jij nou met dat ding doen op een technofeest? Maar ik vind het gewoon een heel vet apparaat. Die knerpende acidsound past overal bij, ook bij downtempo-nummers."

Zonneveld draait zondagnacht op Awakenings in de Gashouder op het Westergasterrein. "Ik heb wel twee keer op het festival gestaan maar nog nooit in de Gashouder. Ik heb er echt zin in. Toen ik jong was ben ik heel vaak naar de feesten geweest en toen dacht ik al: zou toch heel mooi zijn als ik hier een keer zou kunnen draaien. En ik heb net een paar nieuwe nummers in mijn set verwerkt."

Church of Club Music verschijnt 22/4. Reinier Zonneveld draait zondagnacht op Awakenings in de Gashouder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.