Plus

Dj-duo's voor het goede doel op voetreis door Nederland

Radiozender 3FM wandelt vanaf dinsdag door het land met de inzamelactie Serious Request. Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen hebben geen heimwee naar het Glazen Huis.

Rámon Verkoeijen (links) en Mark van der Molen trekken met hun radiorugzak door het land Beeld NPO 3FM

De beelden waren bij de Nederlandse decembertraditie gaan horen als geblakerd vlees op de gourmetplaat of het bezoek aan de meubelboulevard op tweede kerstdag. Een plein in een provinciestad met een deinende mensenmassa rond een glazen kas.

Binnen Gerard Ekdom of Giel Beelen in foute kersttrui, een reservoir aan groentesapjes als brandstof voor een vastenkuur én een ton voor het ingezamelde geld.

Dit jaar markeert de wedergeboorte van Serious Request. Het Glazen Huis is afgebroken, het sapdieet afgeschaft en de laatste van de deejays van de gouden generatie van radiostation 3FM is uitgezwaaid. Alleen nog intact: een non-stop live-uitzending in de donkere dagen voor kerst.

Vanaf dinsdag kruisen drie dj-duo's te voet door Nederland. Op zoek naar mensen die zich willen inspannen voor het goede doel, waarbij de donateurs mogen kiezen uit drie opties.

"De veranderingen waren nodig," zegt deejay Rámon Verkoeijen (32). Met zijn vaste middagcollega Mark van der Molen (33) begint hij komende week in Hengelo aan een vijfdaagse voettocht van 180 kilometer. Het is het tiende jaar dat Verkoeijen, vaak als verslaggever, meewerkt.

"Ik ben er nog steeds trots op. Het concept blijft onwijs sterk. Je voelde de afgelopen jaren wel al aankomen dat we moesten vernieuwen. Voor dit project heb je volle overtuiging nodig. Dat is iets anders dan het uitvoeren van een draaiboek dat al een tijd bestond."

Na jaren van oplopende bedragen, zakten de opbrengsten de recentste edities mee met de luistercijfers van het station. Verkoeijen: "Je voelde de afgelopen twee jaar dat de nieuwe makers bij ons station verder moesten met iets wat niet van hen was. Nu werken we vol vuur aan iets dat we zelf hebben bedacht."

Goed gevoel
Een werkgroep moest Serious Request toekomstbestendig maken, Verkoeijen zat erin. "Het bestaan van de actie stond niet ter discussie. De gedachte om in deze tijd van het jaar naar elkaar om te kijken past bij 3FM. Misschien was het handiger geweest ook een nieuwe naam te kiezen. Hij is herkenbaar, maar maakt vergelijken met het Glazen Huis ook nogal makkelijk."

Die vergelijking wil hij juist voorkomen. "Dit is een compleet nieuw concept. Ik snap dat mensen straks naar het verschil in opbrengst zullen kijken, maar deze versie van Serious Request staat echt op zichzelf. We willen doen wat goed voelt, niet wat het beste is voor de marketing."

Het Glazen Huis, vorig jaar in Apeldoorn Beeld ANP

Die houding sluit volgens hem aan bij de missie van 3FM. "We draaien ook niet de muziek waarvan uit onderzoek blijkt dat die het beste scoort, maar de liedjes waar we zelf achter staan. Het gaat in de media vaak over onze luistercijfers. Nou, als we daar de afgelopen tijd op zouden zijn afgerekend, hadden we allemaal op straat gestaan."

Van der Molen en wij willen zich daarom niet uitspreken over het bedrag dat ze hopen op te halen met hun radiomarathons. In 2012 werd de recordsom van 13,8 miljoen euro ingezameld. Afgelopen jaar was het 5,3 miljoen euro.

"We zijn niet zo bezig met de opbrengst," zegt Van der Molen. "Dan leg je de focus verkeerd. Het gaat erom mensen enthousiast te krijgen voor onze actie. Daarna kijken we wel wat dat oplevert."

Adieu arrogantie
Van der Molen noemt de nieuwe versie van twee wandelaars met een mobiele radiostudio in de rugzak een mooi contrast met de kolossale menigte rond het Glazen Huis. "Dit wordt heel direct en intiem."

Verkoeijen: "Het voelde soms een beetje arrogant. Die rijen mensen die moesten wachten om geld te kunnen geven. We wilden nu naar dezelfde luisteraars toe komen."

De andere twee wandelkoppels voor het vernieuwde Serious Request bestaan uit Sander Hoogendoorn met Eva Koreman en Jorien Renkema met Rob Janssen. Verkoeijen en Van der Molen pakken de tocht serieus aan.

"Ik heb geprobeerd de afgelopen weken elke dag tien kilometer te lopen als training," zegt de eerste. "Het is me niet altijd gelukt."

Volgens Van der Molen begint er in het land al enthousiasme te ontstaan voor die kleinschaliger benadering. "We lopen op onze route langs Westendorp. Daar komt het hele dorp in actie. Er is een pannenkoek-eet-wedstrijd, de kinderboerderij doet mee. Dat kan niet anders dan hele leuke radio opleveren."

3FM Serious Request. Vanaf dinsdagavond 21 uur tot 24 december 21 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden