Lijstje

Dit zijn alle films van Parool Film Fest 2019

Filmliefhebbers kunnen zich tijdens ­deze vierde editie van Paff weer vier dagen onderdompelen in de meest gelauwerde arthousefilms van het nieuwe seizoen. Een overzicht van alle films die draaien op Parool Film Fest.

An Unexpected Love draait op Paff 2019

An Unexpected Love

Wanneer hun negentien jaar oude zoon het huis uit gaat, blijkt het huwelijk van vijftigers Marcos en Ana misschien toch niet zo stabiel als het 25 jaar leek. Zijn ze eigenlijk nog wel verliefd? Ze gaan uit elkaar – ze zijn immers nog jong en nieuwsgierig genoeg om iets nieuws te beginnen. Maar wanneer beiden aan de vleesmarkt van het single leven worden onderworpen, blijkt het gras elders misschien toch niet zo groen als ze dachten in deze Argentijnse komedie met glansrollen voor de Latijns-Amerikaanse wereldsterren Ricardo Darín en Mercedes Morán.

Light of My Life

In een post-apocalyptische toekomst waarin alle volwassen vrouwen zijn weggevaagd door een raadselachtige epidemie probeert een vader te overleven met zijn jonge dochter. Nu zij op de grens van volwassenheid staat, wordt deze toch al mistroostige wereld voor haar een steeds gevaarlijker plek. Acteur Casey ­Affleck speelt niet alleen de hoofdrol, maar overtuigt ook als regisseur en scenarist met deze scherpe allegorie over de maatschappelijke positie van meisjes en vrouwen.

Før frosten / Before the Frost

Wanneer de winter in 1850 zijn intrede doet in een klein Deens dorpje lijkt de hongerdood in het verschiet te liggen voor de oude boer Jens en zijn gezin. De enige glimmer hoop ligt in het aanstaande huwelijk tussen Jens’ dochter en de zoon van zijn buren: samen zullen de twee gezinnen sterker staan. Maar dan biedt een rijke landheer Jens een flinke som geld voor zijn land. De harde beslissing die Jens dan neemt, bezegelt het lot van alle leden van zijn gezin.

Goldie

Na zijn sprankelende doorbraak met Prins in 2015, maakt de Amsterdamse regisseur Sam de Jong met zijn tweede film al de sprong naar het wereldtoneel. In New York draaide hij deze energieke coming-of-age over de achttienjarige Goldie die, nadat haar moeder wordt gearresteerd, knokt om haar jonge halfzusjes uit de klauwen van jeugdzorg te houden. Ze moet en zal doorbreken als hiphopdanseres in een videoclip. In de titelrol maakt model en instagram-ster Slick Woods haar acteerdebuut, en De Jong zet haar magnetische charisma extra aan met springerige visuals. De film won op het filmfestival van Berlijn een Kristallen Beer.

J’ai perdu mon corps

In deze magisch-realistische animatiefilm raakt een hand gescheiden van zijn eigenaar. Onze vijfvingerige held onderneemt een helse tocht door riolen en langs straatratten, om terug te keren naar het lichaam waarvan hij hardhandig gescheiden werd: dat van tiener Naoufel. Tegelijkertijd zien we flashbacks naar hoe pizzabezorger ­Naoufel, toen nog met hand, valt voor bibliotheekmeisje Gabrielle. Met zijn combinatie van een sprookjesachtig gegeven en een realistische stijl won regisseur Jérémy Clapin op het van Cannes de hoofdprijs van het zijprogramma Semaine de la Critique.

Amazing Grace

Deze energieke concertregistratie brengt een eerbetoon aan de in augustus 2018 overleden soul- en gospelgrootheid Aretha Franklin. In 1972, net voor haar dertigste verjaardag, gaf de Queen of Soul twee concerten in de New Temple Missionary Baptist Church, in de grotendeels zwarte wijk Watts in Los Angeles. Vurige optredens en onstuimige kerkdiensten ineen. Het resulterende livealbum werd de bestverkopende plaat van Franklins ­legendarische carrière, maar de filmopnames die door regisseur Sydney Pollack werden gemaakt, bleven door technische mankementen op de plank liggen. Pas nu zijn ze opgepoetst, en ze hebben in die decennia niets aan kracht ingeboet.

One Day / Egy nap

Een dag in het leven van een moeder. Een huishouden met drie kinderen en een parttime baan bepalen haar dagelijkse routine, zelfs zozeer dat ze niet toe lijkt te komen aan wat er echt toe doet – zoals ontdekken dat haar echtgenoot een ander heeft. Het energieke camerawerk en de heftige soundtrack vol rammelende wasmachines en jengelende kinderen dompelen de kijker vakkundig onder in haar voortrazende routine. De Hongaarse ­regisseur Zsófia Szilágyi, die eerder als regie-assistent werkte voor landgenoot ­Ildikó Enyedi (On Body and Soul) en bij de Nederlandse productie Publieke werken, won met dit speelfilmdebuut in Cannes een FIPRESCI-prijs van de internationale filmpers.

Deerskin / Le daim

Wanneer Georges stuit op een hertenleren cowboyjas met franjes móét hij die hebben. Het is de jas der jassen, de jas die alle andere jassen overbodig maakt – en dus moeten alle andere jassen verdwijnen. Als hij de mooie ­Denise weet te overtuigen van zijn wilde plan ontstaat een bizarre driehoeksverhouding: de man, het meisje, en de jas. Welkom in de wondere ­wereld van de Franse rasabsurdist Quentin Dupieux. Tussen de heerlijke nonsens en onnozele terzijdes door levert Dupieux vrolijk commentaar op mannen in een midlifecrisis en onze eindeloze obsessie met uiterlijk vertoon.

Sorry We Missed You

Al meer dan vijftig jaar houdt regisseur Ken Loach zijn vinger aan de pols van de Britse werkende klasse. Zijn invoelende, naturalistische films bieden emotionerende inkijkjes in het dagelijks leven van hen die uitgeknepen worden door het systeem – in dit geval de familie Turner. Zij zijn de crisis van 2008 nooit helemaal te boven gekomen. Als vader Ricky investeert in een bestelbus om als pakket­bezorger aan de slag te kunnen, lijkt er wat hoop. Maar de ‘gig economy’ waarin alle risico’s op de schouders van de werknemers liggen, blijkt een vernietigende machine.

And Then We Danced

Al sinds zijn jongste jaren traint Merab als danser bij het ­Georgische Nationaal Ballet. Het is een streng gecontroleerd leven, waarin voor Merab en zijn danspartner Mary alles draait om de traditionele volksdansen van Georgië. Wanneer de charismatische Irakli zich bij de dansgroep voegt, zet dat Merabs wereld op zijn kop. Irakli wordt zijn grootste concurrent, maar ook zijn grootste verlangen. Levan Akin, een Zweedse regisseur van Georgische komaf, schopte het met zijn sensuele film tot Zweedse inzending voor de Oscars.

La belle époque

Niet lang nadat zestiger Victor de deur gewezen wordt door zijn vrouw Marianne, biedt de succesvolle zakenman Antoine hem in deze lichtvoetige Franse komedie de kans terug te gaan in de tijd. Niet letterlijk – Antoines bedrijf biedt zijn cliënten de kans terug te gaan naar een specifiek moment in hun verleden door gebeurtenissen op sets na te laten spelen door ­acteurs, aangevuld met slimme trucages. Victor besluit de meest memorabele week uit zijn leven te herbeleven: de week in 1974 waarin hij zijn grote liefde voor het eerst ontmoette.

Martin Eden

Wanneer de jonge zeeman Martin Eden door een wending van het lot valt voor Elena, telg uit een schatrijke familie, zet dat hem aan om zijn nederige afkomst achter zich te laten – hij wil schrijver worden. Maar Elena’s bourgeois wereld blijkt al snel geen natuurlijke ­habitat voor de talentvolle Martin. De Italiaanse regisseur Pietro Marcello vervormt de klassieke roman van Jack London uit 1909 tot een even tijdloos als urgent verhaal, dat in zijn korrelige 16mm-beelden elementen uit de hele 20ste eeuw vermengt, maar inhoudelijk overduidelijk over het hier en nu gaat.

The Invisible Life of Eurídice Gusmão

In het Rio de Janeiro van 1950 leven de zussen Eurídice en Guida allebei in de veronderstelling dat de ander ver weg in ­Europa leeft. Guida was ervandoor met een zeeman, maar keerde al snel terug – zwanger en alleenstaand. Uit schaamte houden haar ouders haar verborgen voor haar zus. Pianotalent Eurídice maakt op haar beurt haar droom om in Wenen aan het conservatorium te studeren toch niet waar. Een ‘tropisch melodrama’, noemt de Braziliaanse kunstenaar en filmmaker Karim Aïnouz de film zelf. Zijn moderne mythe is gebaseerd op het boek van Martha Batalha, in het Nederlands uitgegeven als Het verborgen leven van Eurídice Gusmão.

De Liefhebbers

De onderlinge relaties van vier volwassen kinderen van de familie Liefhebber komen op scherp te staan als blijkt dat hun vader ernstig ziek is, en dat lange tijd heeft verzwegen. Zelfs schijnbaar onvoorwaardelijke familiebanden hebben hun grenzen, blijkt al snel bij de vele confrontaties die volgen op de onthulling. Regisseur Anna van der Heide wist na gevierde kinderfilms als Brammetje Baas en Meester Kikker een ware sterrencast te verzamelen voor haar eerste ‘volwassen’ speelfilm, met naast Jeroen Krabbé als pater familias onder meer Hadewych Minis, Theo Maassen en Beppie Melissen.

The Peanut Butter Falcon

Debutanten Tyler Nilson en Mike Schwartz bouwden hun eerste speelfilm volledig rond de glansrol van Zack Gottsagen, een acteur met het syndroom van Down. Hij schittert als de jonge Zak, die ervan droomt om professioneel worstelaar te worden maar noodgedwongen leeft in een bejaardentehuis. Wanneer hij wegloopt, sluit hij een ongewone vriendschap met de kleine crimineel Tyler. De goedmoedige film ­beleefde zijn wereldpremière op het filmfestival South by Southwest, waar het een publieksprijs won.

Parasite

Een straatarme familie weet onder valse voorwendselen te infiltreren in het huishouden van een schatrijk gezin – als bij­lesleraren, huishoudster en chauffeur. Wat begint als satire met een vleugje slapstick wordt in de handen van Koreaanse meester Bong Joon-ho gaandeweg een messcherp uitgevoerde thriller met bloederige uitschieters. Bong speelt geraffineerd met de verwachtingen van het publiek in deze scherpe analyse van een maatschappij waarin de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt, wat hem afgelopen mei de Gouden Palm opleverde op het filmfestival van Cannes.

The Report

Na de aanslagen van 11 september 2001 en de daaropvolgende ‘war on terror’ krijgt Daniel Jones, onderzoeker voor de Senaat, opdracht om onderzoek te doen naar de verhoortechnieken van de CIA. Het uit­gebreide onderzoek kost jaren, en legt de gruwelijke en immorele martelpraktijken bloot die de geheime dienst altijd heeft proberen te verzwijgen. Maar dan blijkt dat het publiceren van dit rapport misschien nog wel een grotere uitdaging is dan het ­onderzoek zelf, in deze thriller van Scott Z. Burns, de scenarist van onder meer The Bourne Ultimatum en Steven Soderberghs Side Effects.

Bumperkleef

Hans en zijn gezin zijn onderweg naar zijn ouders. Die wonen aan de andere kant van het land en ze zijn ook nog eens te laat van huis gegaan. Dus op extra vertraging, veroorzaakt door een witte bestelbus die op de linkerrijbaan blijft hangen, zit de koppige Hans totaal niet te wachten. Maar als hij na een stevig potje bumperkleven ruzie krijgt met Ed, de bestuurder van het busje, escaleert dat tot een bloedstollende achtervolging. In deze nieuwe thriller van Lodewijk Crijns (Alleen maar nette mensen) lijkt het paranoïde gezin al snel nergens meer veilig en voelen ze zich omringd door een zee aan witte busjes.

Mjólk / The County

Met zijn vorige speelfilm Rams toonde Grímur Hákonarson zich al een meester in het neerzetten van de tragikomedie van het dunbevolkte IJslandse platteland. Daar doet hij een schepje bovenop in deze opvolger, waarin weduwe Inga na de raadselachtige dood van haar echtgenoot eigengereid haar boerderij bestiert. Daarmee strijkt ze al snel tegen de haren in van de corrupte hoge heren van de boerencoöperatie, die een flink deel van haar kleine gemeenschap in hun zak blijken te hebben.

Beats

In de zomer van 1994 zetten twee boezemvrienden alles op alles om een illegale rave te bezoeken. De laatste uitspatting van de zomer, en misschien ook wel een afscheid van hun vriendschap. Hun jeugd in een niksig Schots dorpje loopt ten einde, en zonder het uit te spreken weten ze dat hun levens andere richtingen in zullen slaan: de stille en slimme Johnno zal vertrekken, terwijl wildebras Spanner achter zal blijven tussen de criminele vrienden van zijn gewelddadige oudere broer. In prachtige zwart-witbeelden toont regisseur Brian Welsh hun anarchistische feestnacht op het opzwepende ritme van underground ninetieshouse.

Portrait de la jeune fille en feu

Velen hadden de Franse cineast Céline Sciamma afgelopen mei de Gouden Palm gegund voor deze vurige kostuumfilm; ze ging uiteindelijk naar huis met de prijs voor beste scenario en de Queer Palm. De film draait om schilder Marianne, die in de late 18de eeuw de opdracht krijgt een huwelijksportret te schilderen van Héloïse. Maar omdat de jonge edelvrouw er niet op zit te wachten om uitgehuwelijkt te worden, weigert ze te poseren, wat Ma­rianne ertoe dwingt haar heimelijk te ­observeren. Al snel vlamt er iets op tussen de twee. Tussen de regels door bevraagt Sciamma de mannelijke blik die de kunsten zo lang heeft overheerst.

The Farewell

Wanneer een Chinese familie te horen krijgt dat hun geliefde grootmoeder terminale longkanker heeft, besluiten ze haar dit niet te vertellen. In plaats daarvan wordt een nepbruiloft georganiseerd, zodat de verspreid over de wereld wonende familie een excuus heeft om oma een laatste keer te bezoeken. De in China redelijk gebruikelijke beslissing schiet bij de in Amerika opgegroeide kleindochter Billi (een glansrol voor rapper en actrice Awkwafina) in het verkeerde keelgat. Met haar zeer persoonlijke tweede speelfilm (‘gebaseerd op een ware leugen’) gooide de jonge Amerikaanse filmmaakster van Chinese komaf Lulu Wang hoge ogen op filmfestival Sundance, het Mekka van de Amerikaanse onafhankelijke film. Slotfilm Paff 2019.

Les plus belles années d’une vie

In het Oscarwinnende Un homme et une femme toonde de Franse regisseur Claude Lelouch in 1966 een gedoemde romance tussen twee weduwnaars. Zowel de regisseur als zijn twee hoofdrolspelers van toen, Anouk Aimée en Jean-Louis Trintignant, zijn inmiddels in de tachtig, en keren in deze nieuwe film samen terug naar die relatie. Voormalig autocoureur Jean-Louis begint te dementeren en verliest zich meer en meer in zijn herinneringen. Zijn zoon organiseert een hereniging met Anne, de vrouw die nog ­altijd het geheugen en de dromen van zijn vader beheerst.

A Tale of Three Sisters

In het Turkse dorpje waar zussen Reyhan, Nurhan en Havva in de jaren tachtig opgroeien, lijkt de tijd stil te staan en hebben ze weinig vooruitzichten. Hun enige hoop ligt in de stad, waar ze heen worden gestuurd als ‘besleme’ voor rijke gezinnen iets tussen een pleegdochter en een huidhoudster in. Maar die ondergeschoven positie is niets voor deze eigengereide meiden, die uiteindelijk alleen ­elkaar hebben in dit duistere, realistische sprookje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden